Smart presence

Goedemorgen, zo gebruikte ik SP ook. Het probleem met deze instelling is dat het een kwartier duurt voordat iedereen is weg gemeld wordt. Als je op basis hiervan een alarm in wilt stellen of je stofzuiger wil activeren is de kans groot dat je huis al leeg is of dat je al weer thuis bent. :grinning:

Haha, daarom heb ik een knop bij de achterdeur die de “laatste persoon vertrekt” flow start als de laatste persoon vertrekt. Op gps zou je ook een vertraging hebben. Met beacons ben je het snelste denk ik

@matrover, @Peter_Kawa Het einde van SP met de deursensor nadert.

Als de SP instellingen op bv 150 seconde staat flipperen de toestellen er op los.
Door de deursensor toe te voegen voorkom je dit. Echter als ik de deur uit ga en een ander toestel binnen dezelfde tijd flippert wordt ook deze afwezig gemeld.

Een ander nadeel is een langere vertraging dan de zandloper duurt. Bijvoorbeeld, ruiten krabben, eerst de poort open doen en dan pas de scooter pakken en dergelijke.

Tot slot is lijkt de afwezigheidsmelding ook niet consistent. Ga ik bijvoorbeeld binnen de gestelde duur offline wordt ik soms toch niet afwezig gemeld. Ook als we met zn tweeen vertrekken wordt er maar een afwezig gemeld. Kan Homey twee timers tegelijk starten of moet daar een vertraging in van 5 sec?

Al even gekeken naar de alternatieven…Homey Geo is geen oplossing want de app staat niet op alle toestellen of locatie voorziening staat niet aan. Toch maar even kijken naar de beacon oplossing aan de sleutelbossen en anders terug naar de oude instellingen zoals matrover ook beschrijft en de langere duur voor iedereen is weg accepteren. :cry:

1 Like

Beste,

Ik ben nu bezig met het maken van mijn eigen homey app.

Ik loop er nu tegen aan dat ik apparaten wil hebben die aan en uit kunnen maar niet door de gebruiker.

Als ik de capabilitie onoff dan maakt homey automatich een flow voor het aan en het uit zetten,
en kun je bij de gewone homey app bij devices het nog altijd aan en uit leggen.

Ik zoek iets dat alleen mijn eigen app het apparaat kan aan en uit leggen.

Als u mij niet goed begrijpt is hier een voorbeeld app: Smart Presence App voor Homey | Homey

Hierbij kan je ook niet aan en uit leggen maar dat doet de app zelf. Dit wil ik ook.

Er staat gewoon de capability onoff bij maar dan kun je het toch aan en uit leggen als gebruiker dit wil ik juist niet.

Kan er iemand die dit kan een code voorbeeld of meer uitleg geven?

ik heb hier al een post van gemaakt: Apparaten die aan en uit kunnen maar niet door de gebruiker maar door de mijn app - :netherlands: Nederlands (Dutch) - Homey Community Forum (athom.com)
zij verwezen mij door naar hier.

Met vriendelijke groeten,
Jens De Smet

Smart presence in een advanced flow. (voorbeeld)

Hardware: Xiaomi deur sensor.
Telefoon Samsung X cover pro.
Software: Smart presence app, Countdown timers, Homey

instellingen in de smart presence app:
vertraging voor melden afwezig: 120
Normaal interval check: 1500
Normaal time out: 3

Stress periode: 60
Stress mode controleer interval: 500
Stress mode time-out: 3

Instellingen in de Countdown timer: nieuwe zandloper timer 240.

Onder de notitie iemand komt thuis, heb ik een dubbele check gezet waarin de app en telefoon elkaar zien binnen 2 minuten.

Software draait al weken zonder problemen.
Succes.

1 Like

Hoi Peter,

Waarom gebruik je de countdown timer als je ook een delay/wacht van 240 seconden kunt gebruiken?
Of start je misschien nog vanuit een andere flow die zandloper ‘timer afwezig’?

groet, Ron

Die standaard delay/wacht word altijd uitgevoerd, ongeacht wat je in andere flows doet. De countdown timer kan je gewoon onderbreken met een flow.

Hoi Ron,
Ik had het volgende nog wel eens in het begin.
Smart presence zag niet dat ik weg was gegaan en reageerde dus ook niet, door de dubbele check van de zandloper met timer pakt hij hem wel elke keer.
Hetzelfde met aankomst, door de dubbele check krijg ik altijd de juiste melding.
Ook heb ik deze dubbele check gemaakt omdat de wifi op sommige android toestellen wel eens uit gaat waardoor hij mij afwezig melde terwijl ik thuis was.

Bedankt voor het delen! Ziet er goed uit, heb het meteen doorgevoerd, en hopelijk werkt het hier net zo goed.

Moest wel even goed kijken met die geavanceerde flow lijntjes hoe het precies in elkaar zat haha, maar ben eruit gekomen.

1 Like

@Peter_Van_Hees Het lijkt goed te werken. Beter dan andere manieren van aanwezigheidsdetectie die ik heb geprobeerd.

Alleen nu net was ik nog afwezig in homey, terwijl ik al even weer thuis ben. Ik zie hiervoor 2 mogelijke redenen:

1: ik gebruik niet 1 maar 2 deursensoren als triggers. Namelijk een voordeur sensor en een achterdeur sensor. Maar in deze tijd van het jaar wil de achterdeur nog wel eens een tijdje open staan. En ik ben via de achterdeur vertrokken. Misschien dat daar iets mis is gegaan.

2: Ik zie nu dat ik in de homey app de ‘Thuis/Afwezig Detectie’ van homey zelf ook nog aan heb staan. Heb jij dat ook of kan ik die beter uit zetten?

@Upsilon Hoe heb je jou flow opgebouwd, welke trigger doet wat ?

Hi @Peter_Van_Hees , zie hieronder mijn flow.

Goedendag, ik ben helemaal nieuw hier en ook met de Homey Pro. Ik wil graag de Smart présence gebruiken. Heb mij telefoon een vast ip adres gegeven.
Maar dan… ?
Ik weet niet waar je “personen” kan instellen?! Is een handleiding?

Hallo Ed, neem onderstaande even door, dan zou je bij de handleiding uit moeten komen

1 Like

Hi, mag ik vragen waarom je de conditie “en X is weg” hebt gebruikt?
Die kan vlgs mij nooit waar zijn op het moment dat de trigger “X is weg” afgaat, hoeveel vertraging je ook inbouwt. Niet getest maar vraag het me even af.

Als iemand “ging weg” dan hoef je niet nog eens te checken “is weg”…

.

Hangt er vanaf of je flows om de ‘aanwezigheid’ status van Homey heen hebt gebouwd.
Screenshot from 2022-12-09 02-14-55
De ingebouwde locatie bepaling werkt bij mij prima, zolang je bij ‘locatie’ de optie ‘laat Homey locatie vindenUIT zet. Als de locatie pointer op je home locatie staat uiteraard.

Een dubbele, of extra manier om je locatie te bepalen is nooit verkeerd.

Hi, die flow had ik 1 op 1 overgenomen uit het voorbeeld van @Peter_Van_Hees , dus daarom eigenlijk haha.

Maar op dit moment werkt mijn thuis/afwezig detectie super dus het ‘probleem’ is verholpen.

Zijn er meer mensen die vandaag problemen hebben met deze app ? Het hele gezin zit op WiFi. Maar Smart Presence ziet ons als afwezig. Dit is sinds vanmorgen.

Jammer voor je, heb tot nu toe geen afwijkend app-gedrag!

Nee. Hier werkt ook alles perfect

waar kan het ip adres van mijn iPhone invullen?