Homey Community Forum

Smart thermostaat, voor 1 radiator

Ik ben ook bezig met verwarmings systeem netatmo thermostaat werkt goed.
Nou wil ik ook een slimme radiator kraan alleen ik woon in een huis met ouderwetse open/dicht radiator kranen werkt netatmo kraan hier op het systeem ?
kan het niet makkelijk vinden.
Iedereen gaat er van uit dat je al thermostaat kranen hebt. Of anders van fibaro Heat controller ?

Deze kranen zullen vervangen moeten worden door thermostaatkranen, anders gaat het niet passen.
Nog even voor de duidelijkheid: ik praat over een kraan, dat is het gedeelte dat op de radiator gemonteerd is. Wij noemen dit ook wel een ventiel.
Ook hebben we het over de knop. Dat is het slimme gedeelte wat je op de kraan monteerd. Wij noemen dit ook wel de voeler.
Je hebt dus kraan/ventiel en knop/voeler
Je Netatmo knop past alleen maar op een thermostaat ventiel/kraan.

Oke bedankt voor de duidelijke uitleg.

Wat maakt een thermostaat dan uniek het werkt toch het zelfde. Meer warmte vraag draai de kraan open en minder is dicht draaien. Wat zit er in de kraan dan voor verschil ? Alleen dat hij het in stappen kan doen en open/dicht is een slag ?

Er bestaan toch ook motoren die er wel op kan.
Maar dan moet het via smart plug, in het stopcontact beetje omslagtige manier.

“Thermostatische radiatorventielen hebben sensors, gevuld met een wax of vloeistof die uitzet als de kamertemperatuur stijgt en krimpt als de temperatuur daalt. Als de sensor krimpt gaat het ventiel automatisch open zodat meer warm water naar de radiator kan stromen, als de sensor uitzet wordt het warme water geblokkeerd.”
Bron.
Een thermostaatventiel wordt dus geopend of gesloten met niet al te veel kracht. Om een gewoon ventiel op dezelfde manier open of dicht te laten gaan zou dus inderdaad een motor op stroom nodig zijn en dat wil niemand natuurlijk. Een slimme knop op een batterij kan het thermostaatventiel dus makkelijk bedienen.