Smart verwarming (vloerverwarming en radiators)

Klopt, daar heb ik eerst naar gekeken. Maar zo’n systeem is behoorlijk pittig duur. In mijn geval heb ik 6 groepen die allemaal in de woonkamer zitten. Ik hoef deze niet apart van elkaar te schakelen. Dus alles open (aan) of alles uit (dicht). Dan is het idee van een slimme stekker op de pomp die gewoon wordt uitgeschakeld niet eens zo raar. Ik moet alleen zeker weten dat mijn pomp niet in de war raakt als ik hem aan en uit schakel.

In mijn geval is het belangrijkste dat wanneer de verwarming in de garage aan gaat (dit zal vaker zijn omdat deze wat minder goed geïsoleerd is dan het huis) niet ook de vloerverwarming aan blijft.

dit hoeft helemaal niet duur gezin hoor ik heb hier gewoon 6 220v afsluiters voor gekocht welke ik schakel met een powermode 6 de temp opnemers zijn van ome ali…paar flows maken en klaar…
draait hier al jaren zo 6 groepen vloerverwarming en 3 radiators in de slaapkamers

1 Like

Mijn oplossing: Plugwise. Werkt echt super. Ik heb beneden twee zones vloerverwarming, keuken en woonkamer, met elk drie groepen met gestuurde kranen erop. Op de verdiepingen in totaal vijf kamers met radiatoren waarop slimme thermostaatkranen zitten. Mijn werkkamer kan ik nu met mijn iPhone simpel even wat warmer zetten, ook als de woonkamer op temperatuur is. De modulerende ketel (Remeha) slaat gewoon even aan en de werkkamer warmt op, de woonkamer niet. De Remeha thermostaat werkt nu als een van de temperatuurvoelers in het systeem.
Je kunt dit alles bedienen met Homey, de Plugwise schema’s vind ik minder handig. Dus ik heb de Plugwise schema’s op 15-16 graden gezet, elke nacht om 00:30 weer naar deze stand. De rest wordt geregeld met flows in Homey. Ook bijvoorbeeld dat onze slaapkamer even extra opwarmt als we naar bed gaan. En dat de kamers van onze (volwassen) kinderen alleen opwarmen als ze thuis zijn. Met de Homey app kun je het systeem altijd tijdelijk overrulen.
De temperatuur in de woonkamer en keuken is redelijk constant ondanks de variërende warmtevraag boven:

Ik ben er heel blij mee, werkt perfect! En vergeleken met bijv. Evohome echt een stuk goedkoper.

1 Like

Ikzelf heb dezelfde situatie, ik gebruik het Evo home systeem, niet goedkoop maar werkt probleemloos, in Duitsland kun je bij Amazon dit een stuk goedkoper krijgen.
Tevens is er een mooie app gemaakt voor de homey, de pomp van vloerverwarming gaat aan uit gestuurd door Evohome MBV de HCE 80.
Je kan me altijd bericht sturen als je vragen hebt!

Ik gebruik ook Plugwise en ben er super tevreden over. Ik heb een aantal lisa’s (thermostaat) in combinatie met Tom’s (radiatorkraan) en een Plug voor de vloerverwarmingspomp. Dat alles praat met een Adam gateway die via Opentherm met de ketel praat.

Ik doe verder alles met de Plugwise app omdat het makkelijk is om alles op 1 plek te beheren. Heb ook wat wat ge-experimeneerd met Homey maar dat voegde voor mij niet heel veel toe.

Heb ook andere systemen onderzocht maar Plugwise is qua prijs kwaliteit optimaal. Nog belangrijker. De mensen achter Plugwise zijn cv kenners en komen dus met echte antwoorden op complexe vragen.

Wat is het bereik van de Plugwise onderdelen? En wat is het protocol (WiFi? Zigbee? Zwave?).

Ik overweeg ook een overstap maar moet zeker weten dat de ketel op zolder “gezien en gevonden” wordt.

Hoi ernst,

De ketelmodule hangt aan de wifi vwn app toegang en gebruikt Zigbee voor de communicatie met de andere modules.

Die modules werken als repeater als ze via stroom (er zit een usb poort op met een usb kabel en adapter) zijn aangesloten. Als je ze ket batterijen gebruikt zijn ze geen repeater.

Ik heb een groot huis en slechts 1 thermostaat via een voeding gekoppeld. De rest op batterijen. Ik heb nog nooit verbindingsproblemen ervaren.

1 Like

Dat klinkt goed Rob! Dank voor je gebruikerservaring!

Langzaam masseer ik naar een systeem rond Homey en diverse hubs (Hue, Connexoon, wellicht Plugwise). Niet echt een oplossing zoals destijds bedacht (1 controller), maar betrouwbaarheid staat voorop!

Ook ik heb uitsluitend vloerverwarming op de begane grond (Robot pomp en 8 groepen, waarvan 7 keuken en woonkamer en één voor de gang) en uitsluitend radiatoren boven. Nefit Bosch combiketel en Bosch EasyControl thermostaat en wifi radiatorkranen. De oplossing om te voorkomen dat de kamertemperatuur niet blijft oplopen, was het plaatsen van 7x Mohlenhoff afsluiters (12 euro p st, parallel geschakeld) op de verdeler achter een Fibaro stekker en Xiaomi thermometer van 15 euro in de kamer, allebei aangestuurd door de Homey.

1 Like

Heb je een type nummer van die afsluiters!

Rob,

Je schreef eerder:

Nog een controlevraag over de Plugwise ‘Plug’. Kun je deze mee automatiseren bij verwarming schema’s? Dus, als er een bepaald schema actief wordt, gaat de plug aan. Sterker nog, kun je twee plus mee programmeren is schema’s

Ik moet twee v.v. pompen schakelen en heb dan 2 plugs nodig (nu doe ik dat met NEO stekkers). Soms moet de ene aan en andere uit, soms beide aan / beide uit.

Ik gebruik plugwise in huis en bedien alles via Homey.

Hoi Ernst,

Dat is exact zoals het werkt.

Sterker nog, je maakt met de app een vloerverwarmingsgroep aan (in jouw geval twee groepen) en koppelt de plug aan de betreffende groep. Op dat moment wordt de plug ook behandeld en bestuurd als zijnde een echte vloerverwarmingspomp.

Dus als de ruimte thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is zal die de ketel aansturen en de pomp uitschakelen. Dat soort zaken is ook zelflerend, na een paar weken kent hij de ruimtekarakteristieken en gaat hij ‘voordenken’ en zuiniger schakelen.

Rob

1 Like

Hallo Eternity

5

Möhlenhoff Alpha-5 actuator, voor vloerverwarming 230 V, type VA80 geschikt voor Heimeier/Kermi/Rood/Herb/Thermoval etc.
Verkocht door: Selfio, Do it yourself. Aber do it richtig

Retourperiode verlopen op 23 aug. 2020

EUR 12,70

Gekocht op amazon.nl. Ik was een beetje huiverig om ze te plaatsen, maar dit bleek een fluitje van een cent. Je schroeft de standaard witte plastic knop per groep los, en drukt/klikt de electrische afsluiter er op.Ik heb alle 7 de 220V snoertjes aan elkaar gekoppeld en samengevoegd zodat ze samen werken. Ik heb mijn laatste groep ongewijzigd gelaten omdat ik die groep (de gang) altijd wil verwarmen, en dan blijft de pomp ook (zachter) draaien. Om de afsluiters te triggeren gebruik ik, naast de standaard Bosch modulerende kamerthermostaat, een Xiaomi/Aqara thermometer van zo’n 15 euro om tegen de Fibaro stekker te zeggen, via Homey: let op, de kamertemp is opgelopen tot 22 graden dus sluit de vloerverwarming nu af. Vervolgens kijkt Homey via Xiaomi wanneer de kamertemp gedaald is tot onder de 21,5 graden, en dan gaan de afsluiters weer open. Maar dat is een kwestie van uitproberen; ik wil niet dat de afsluiters steeds maar open en dicht gaan, omdat de vloer een hoge bufferfunctie heeft. Let op: de versie van de afsluiter die ik kocht heet een NC versie. Normally Closed. Acteraf gezien had ik beter de NO (Normally Open) versie kunnen kopen, omdat de kleppen in de praktijk vaker open moeten zijn dan dicht. Maar die waren lastiger te vinden op internet. De Mohlenhoff website heeft veel goede informatie over wat ze allemaal maken. Tot nu toe ben ik erg tevreden met deze oplossing. Na het stookseizoen kan ik pas een goed oordeel vellen.

2 Likes

Dank voor de heldere antwoorden heren!

Thnx voor deze uitleg Martin!! Super, nog wel een vraagje, heb je bij deze knoppen (die een stuk voordeliger zijn dan de plugwise) nog iets van een hub nodig? Of gaan ze 1 op 1 op de homey? Want ik vind zo snel geen Möhlenhoff app voor de homey. Of worden ze aangestuurd door de onf/off stekker? Dus communiceert homey helemaal niet met de knoppen maar met de 220 plug? Stroom er op is open en stroom er af is dicht ofzo?

Nee, bij mij heb ik de afsluiters via kroonsteentjes op een stekkersnoer verbonden, en die stekker zit in een Fibaro smartplug. Daar praat Homey mee. Fibaro aan = afsluiters onder spanning dus open. Fibaro uit = spanningsloos en dan vallen de afsluiters geleidelijk dicht. Duurt ca 5 minuten. Alle afsluiters tezamen open kost 8W (dus 1W per stuk), dicht 0W. Als je de NO versie neemt, zal dat andersom zijn.

Mvg
Martin

Oke dat was even goed om te weten. Die dingen werken dus met stroom er op open en zonder stroom dicht. Die paar wat per uur maakt me verder niet zoveel uit. Was voor mij even goed om te weten dus dat de kranen zelf helemaal niet met de homey hoeven te praten. het gaat dus om de plug (in jou geval fibaro maar kan dus ook gewoon een ikea plug zijn).

Dan ga ik het proberen :slight_smile:

Ik heb voor de eerste CV ketel een set besteld bestaande uit:
1 x Plugwise Ketelbesturing Opentherm Adam HA Zigbee
2 x Plugwise Ruimtethermostaat Lisa

De plugs zijn slechter te krijgen. Ik los dat even op met NEO smart plugs

Als dat goed werkt - ik regel dan de begane grond met twee vloerverwarming systemen - ga ik ook de andere cv middels Plugwise besturen.