Somfy Connexoon of Tahoma, dezelfde functionaliteit met Homey?

@Jan_Peeters

Zou deze moeten zijn ?

En wat is dan het nadeel tegenover de duurdere systemen als tahoma ?

Dit zegt Somfy daarover (ik heb gewoon jouw link gevolgd):

@Peter_Kawa

Jup dat had ik nauurlijk ook gezien … maar wil graag de praktijk horen van iemand die hem heeft.

“Geavanceerde scenes” kan je via homey maken lijkt me dus “homeywise” niet echt een nadeel :grimacing:

Haha Dennis, sommigen kijken nergens naar, vandaar.
En je had het er niet bij gezet dat je het nadeel al uit de tekst gehaald had, en de ervaring van iemand met praktijk ervaring wil horen.
Tenminste, ik kon dat niet uit deze tekst opmaken :stuck_out_tongue:

Zou graag de vraag beantwoord zien van [Dennis_H74] of de Somfy Connectivity kit werkt met de Homey Bridge. En beter nog: heeft iemand hiermee ervaring.

Kun je het beste vragen in het somfy topic van de app maker zelf:

Dank voor je reactie Peter. Het topic waarna je verwijst, lijkt meer te gaan over connectiviteit van de TaHoMa, Connexoon met de bij behorende apps. En ja de connectivity kit werkt ook met de TaHoma-app. (It has been around for a long time and is supported by the app already). Deze info staat overigens ook op de Somfy-site.
De vraag waar een aantal leden van dit forum in dit topic naar vragen is of de Connectivity kit ook ‘connect’ met de Homey Bridge en daar ervaring mee heeft.
Somfy geeft aan: Technologische compatibiliteit RTS, IO, WI-FI 2.4, GHZ, IFTTT.
Homey Bridge werkt niet met IO, maar ondersteund wel RTS, maar is geen garantie dat het altijd werkt. Vandaar mijn vraag wie daar ervaring mee heeft.

Homey bridge biedt gewoon extra draadloze technologieën (ZWave, ZigBee, BLE, enz. aan Homey (cloud).
De Somfy Connectivity kit werkt met Homey (cloud), met of zonder bridge aangezien het een cloud to cloud interface is. Dus de Homey Somfy Tahoma en Connexoon app maakt via internet verbinding met je Somfy Tahaoma account en haalt updates op en stuurt opdrachten via die verbinding.
Het antwoord is dus Ja, de connectiviteitskit werkt met Homey.

1 Like

Dank Adrian. Dat is goed nieuws voor als je alleen je Somfy screens of luiken wilt bedienen. Dan is de connectivity kit een efficiëntere oplossing dan de Somfy Tahoma.

De app maker heeft jou dus al gevonden :wink:
(Da’s het enige wat ik voorstelde: Je vraag even in zijn topic plaatsen, zodat hij het ziet en evt. kan beantwoorden :upside_down_face::wink: )

Inmiddels enkele dagen ervaring. De Somfy Connectivity kit is eenvoudig te koppelen aan Homey. De Screens, zonweringen, etc maar ook Velux screens, rolluiten en dakramen met IO motoren, meld je aan in de TaHoma app en haal je makkelijk over in Homey. Door nu flows te maken kan je er heel veel mee. Een veel goedkopere oplossing om de zonwering smart te maken. :sunny:

2 Likes

Hallo, begrijp ik nou goed dat met deze goedkopere variant VELUX elektrische dakramen bedient kunnen worden via homey?

Als de Velux-ramen IO-motoren gebruiken, ja, net als bij Tahoma of Connexoon.

Goeiemorgen Adrian,

Hoe kan ik dat zien?
Het is het nieuwe model VELUX met afstandsbediening met Netatmo.

Gr Remon

Helaas ben ik geen expert op het gebied van Velux-ramen, dus ik weet niet welke motoren elk heeft. Kijkend naar de Netatmo-interface vermeldt het IO, dus ik denk dat er een mogelijkheid is.
Als je ernaar vraagt ​​in het App-onderwerp ([APP][Cloud & Pro] Somfy Tahoma & Connexoon (v4.0.24, test v4.0.25)), heeft iemand misschien dezelfde instellingen.

1 Like

Het installeren van de screens (io) met de Somfy Connectivity kit in de Somfy TaHoma & Connexoon app gaat goed. Wat me niet lukt is om deze vervolgens in de Homey Bridge app te verbinden.
De Somfy TaHoma & Connexoon app wordt getoond met een keur van apparaten die gekoppeld kunnen worden.
In mijn geval kies ik voor de ‘Verticale buitenzonwering’ en krijg vervolgens de melding in de TaHoma app: Deze actie installeert Verticale buitenzonwering (io) en als ik dan op de knop Installeren kies krijg ik de melding: Er zijn geen nieuwe apparaten gevonden. geen nieuwe apparaten gevonden.
Welke stap had anders gemoeten.

Hallo Koos, ik kampte met het zelfde probleem. Daarna heb ik gekozen voor Blind or Shutter (RTS) waardoor bij mij wel alle op de Somfy app geïnstalleerde apparaten zichtbaar worden. Ook alle io motoren. De werking in Homey is probleemloos.

1 Like

Kun je proberen het apparaat toe te voegen en vervolgens Diagnostisch rapport maken gebruiken en me de rapport-ID laten weten.

Dag William, dank. Dit werkt inderdaad. Merkwaardig dat de screens met een io motor dan wel werken. Belangrijkste is dat het deze combi werkt.

Dag Adrian. Met de keuze van Blind or Shutter in de TaHoma-app werkt het inderdaad goed (zoals William beschreef.) Krijg netjes alle screens te zien. Blijkbaar ziet de Tahoma app de connectivity kit gelijk als de Blind en shutters.

1 Like