Somfy Lighting in Wall receiver RTS montage

In mijn early days met Domotica kocht ik een Somfy pakketje. Wat altijd bleef liggen omdat ik er niets van begreep was een mini module om in het plafond in te bouwen om het licht te bedienen.
Nou vandaag alle moed verzamelt en aan de gang gegaan. Instructie van Somfy erbij, youtube, google. Al wat lukte was of de lamp gaat niet aan, of de lamp gaat niet uit. Ik veronderstel echter dat dat niet de bedoeling is.

Waar ik niet uit kom is welke draden waar moeten worden bevestigd.

Situatie is al volgt aan het plafond hangt een Philips Hue lamp. Uit het plafond komen de volgende draden; 2 bruine, 1 blauwe, 1 zwarte.
In de muur zit een schakelaar, uit deze muur komen twee draden; een zwarte en een blauwe.

Hoe moet ik dit aanvliegen.

image

Even voor mijn eigen beleving: Ga je een Hue lamp in het plafond schakelen met een Somfy module?
Zo ja: wat is daar precies de reden voor?

1 Like

Kijk en dat heet dus Tunnelvisie. Totaal idioot hoe ik hier op kom. Er zat oorspronkelijk een gewone lamp in. Toen kwam Kaku en daarna had ik een Hue lamp over. En nu een Somfy module over. En toen dacht ik… Weet je wat ik doe…:upside_down_face::scream::hugs:

Biertjuh?

1 Like

Zo uit mijn tunnel. Wel wat off topic nu. Dacht haal de kaku eruit want ik heb een hue lamp. Al wat ik doe hij blijft aan en kan niet uit. Hoop dat ik dit mag vragen. Uit het plafond 2 bruine, 1 zwarte en 1 blauwe draad. Ik heb denk ik iedere combinatie gehad. Dan maar dummies voor Marcel. De lamp heeft twee aansluitingen daar moeten dus twee draden in. Ik heb er vier. Ik heb gemerkt dat als 1 van de twee bruine draden op de lamp aansluit en 1 blauwe de lamp gaat branden, maar niet uit wil(niet via de schakelaar en niet via de Hue app van philips)Gebruik ik de andere bruine draad dan gaat de lamp niet aan. Uit de muur twee draden. Bruin en zwart. Deze moeten op een schakelaar. De schakelaar heeft drie aansluitingen. Links en rechtsboven en linksonder. Heb linksboven bruine draad en rechtsboven zwarte draad aangesloten. Wie o wie kan en wil deze dummie op electriciteitsgebied helpen. Btw ik klus veilig, dus inmiddels 109x trap op en af om de electriciteit aan en af te sluiten.

Als je de Hue wilt blijven gebruiken via de schakelaar (niet aanbevolen omdat je dan de stroom onderbreekt en de lamp ook niet meer met de Hue telefoon app is te bedienen) dan sluit je de lamp aan op zwart en blauw. Als je de schakelaar niet meer wil gebruiken dan sluit je de lamp aan op die ene bruine die het doet en de blauwe. Waarom je lamp dan niet meer uit gaat via de telefoon app snap ik even niet. Misschien moet hij zich eerst even aan kunnen melden op de Hue bridge. Voor wat betreft de draden op de schakelaar: meestal staat daar wel iets van een klein schema op de achterkant. Anders merk en type even Googlen voor aansluitingen.