Tips voor sensoren, motion & temp

Het de IKEA versterker in de schuur gehangen, zodat de routing in theorie zou moeten worden:
Homey -> Xiaomi smart socket -> IKEA versterker -> sensor, maar helaas. De IKEA versterker gaat offline als ik hem in de schuur hang.
Volgende stap wordt denk ik de buitenlamp op de buitengevel vervangen voor een Zigbee variant, die zit namelijk tegen het huis aan, maar dan buiten, hopelijk ben ik er dan wel…
Wordt vervolgd

Het is altijd een beetje experimenteren, soms kan het ook zijn dat apparaten van verschillende merken niet lekker met elkaar samen willen werken. Dus als je bv de Xiaomi vervangt voor een andere IKEA versterker dat het dan wel werkt.

Mijn ervaring met die laatste is wel erg goed, ik heb bij de brievenbus twee Xiaomi sensoren zitten, en die worden geroute via een IKEA versterker die iets van 12m verderop binnen in een stopcontact zit.

In hoeverre je het lijstje met de verbindingen moet geloven weet ik ook niet. Maar ik heb hier thuis 3 sensoren van Xiaomi die geen verbinding hebben met Homey volgens de developer app maar wel werken.
De schuur sensor maakt volgens de pagina dan weer wel verbinding met een lamp van Ikea, ongeveer 12 meter afstand.

Ik gebruik de Innr SP120 als ‘repeater’ (aangesloten op koelkast en kelder, meteen meten wat dat apparaat aan spanning/vermogen snoept). Ervaar geen enkele issues. Zou bijna zeggen : bestel ze eens bij Amazon, zijn ze niet ok, retour ermee.

Experimenteren is het zeker. Ik heb gisteren de IKEA versterker in het buitenstopcontact gedaan om te testen (kan natuurlijk niet blijven zitten als het ooit weer gaat regenen). Resultaat, de motion sensor doet het! Daarna de IKEA versterker weer naar binnen verplaatst en de motion sensor doet het nog steeds… Heel vreemd, alsof ze elkaar ff moesten vinden ofzo…
Ben benieuwd hoelang dit blijft werken!

kan ik deze temp.vocht sensor installeren op homey?
https://www.bresser.de/en/Weather-Time/BRESSER-Thermo-Hygro-RC-transmitter-5CH.html

als dit niet gaat, welke temperatuursensor is compatible met homey, ik moet een temperatuur alarm kunnen instellen (grote koelkast van restaurant)
thanx

Heb je er een app voor gevonden? Zo niet, dan is de kans niet heel groot. Je zou kunnen kijken of het werkt als je hem op dat voorgestelde weerstation aansluit en daar de app voor installeert. Maar volgens mij maak je het jezelf dan vrij moeilijk.

Ik heb zelf aqara in mijn koelkast en vriezer, dat werkt prima, maar gebruik het natuurlijk niet om zakelijk toe te passen. Je zou,ook gezien de kosten, meerdere sensors er in kunnen hangen om zo een gemiddelde of overeenkomstigheid te ontdekken. Daarmee kun je false positives uitsluiten.

Kan me overigens voorstellen dat je op zoek bent naar een sensor met een stekker, er zijn er verschillende die USB powered zijn. Dan hoef je je iig niet druk te maken over leeglopende batterijen.

kan je die van aqara in een flow zetten, om push berichten te triggeren bvb?

thanx

Uhhh hij heeft meerdere sensoren, waaronder temp, als je een flow maakt die die waarde doorgeeft en doorstuurt naar je telefoon; ja.

Maar dat geldt voor alle sensors, dat is niet specifiek voorbehouden aan enkele modellen, dus daar hoef je je keuze niet door te laten afhangen.

Fibaro Smart Implant met wat temp sensoren er aan.

1 Like

hier gebruik ik, neo coolcam motion v3 sensoren werken prima geeft temp lux en beweging.
Ook neo coolcam deur/raamsensoren gebruik ik en werkt perfect.

Ik heb gekozen om alles z wave te houden, wifi viel meteen al af omdat die schijnbaar eerst verbinding met het netwerk maakt en dan pas triggerd ivm batterijbesparing en daar komt bij dat ik het internet 2.4 ghz niet wil vervuilen.

@Martijn_Hoogenbosch Bij jou werken de sensoren goed in de koelkast en vriezer? Ik heb mijn koelkast wat kouder gezet (rond de 4 graden), maar krijg op mijn sensor meestal tussen de 9 en 10 graden terug…

Ligt dat aan mijn sensor of heb jij wat ‘customs’ gedaan (lijkt me niet, maar ik vraag het toch maar even)

Bij mij varieert de temperatuur in de koelkast tussen 3,5 en 8,5 *C (midden van de koelkast)


ook binnen de koelkast kan de temperatuur behoorlijk verschillen, afhankelijk van de plaats. Boven-in is meestal het warmst.

Gaat best goed afgezien van de snelheid waarmee de batterijen leeg gaan. Verder is de temp best okay qua constante. En heb er inderdaad niets aparts mee gedaan.

Is deze grafiek niet een beetje tè regelmatig?
Hoe komt dat verloop zo als ik vragen mag?

Mijn koelkast staat nooit lang open, 1 persoons huishouden, het verloop wordt bepaald door de thermostaat, ik had eigenlijk een kleinere hysteresis verwacht, maar zo ziet het er bij mij uit.

Ah, dacht al. Je hebt vast niet zo’n regelmatige trek in iets… :slight_smile:

1 Like

Dit is mijn vriezer (bovenste) en koelkast. De schaal aan de linkerkant is een beetje vreemd bij de vriezer, maar dat moet van -10 naar -25 zijn. Die uitschieters naar boven -10 is mij een raadsel. Volgens mij kan dat in het geel niet. Het is altijd op vaste tijden dat hij naar ~-5 gaat en dan weer terug naar de juiste temp.

Deze vriezer en koelkast is de ‘extra’ vries / koel combo, dus gaan niet zo veel open, alleen als we gaan koken en voor bier, maar dat is niet overdag dus.