Verlichting overloop

Okay, ik heb vergelijkbare topics gezien, maar geen enkele had een voor mij werkende oplossing.

Mijn kinderen laten het licht op de overloop aan. We hebben een hotelschakeling, zowel beneden als boven een schakelaar.

Nu vraag ik me af, zou een Ikea Zigbee lampje kunnen werken in combinatie met een timer? Dit werkt alleen als de timer automatisch aangaat als de lamp wordt ingeschakeld dmv de beide aanwezige schakelaars, dus niet door Homey.
Is het mogelijk een flow te maken en hoe dan?

Hub

Niet via de de hotel schakeling alleen.
Iets zal homey moeten vertellen dat de lamp(jes) ingeschakeld worden.
Het aanzetten van een ikea lamp via schakeling doet dit niet (gebruik deze lampen zelf icm ikea app van Athom).
Je zou kunnen kijken of kaku (klikaanklikuit) of iets dergelijks een schakelaar heeft die achter je hotelschakeling komt.
Hier echter zelf geen ervaring mee of deze dan wel een signaal naar homey doorgeeft.

Je kan natuurlijk wel met een multisensor die lumen en beweging meet een flow maken.

Iets van, beweging gedetecteerd - meet lumen waarde x - bij waarde x of hoger schakel na 60 sec lamp(jes) uit.

Maar goed misschien bedoel je dit totaal niet
:wink:

Suc6 in ieder geval

Of je doet bijvoorbeeld een Fibaro dimmer of switch achter je schakelaar. De schakelaar sluit je dan aan aan de Fibaro module. Zodra je dan je licht aanzet met de schakelaar zal de Fibaro module dit.doorgeven aan Homey

Daar hang je dan een timer aan die vervolgens de Fibaro module weer uitzet

1 Like

Dit zal in de praktijk waarschijnlijk niet werken. De Zigbee lamp (de meeste / elke slimme lamp/peer) zal permanente voeding moeten hebben om aan en uitgeschakeld te kunnen worden via een basisstation zoals de Homey. Zodra de hotelschakeling de lamp uitschakeld is deze niet meer te bedienen via het basisstation.

Ik heb dit zelfde probleem opgelost via een dimmer module van Fibaro in de armatuur/behuizing van de lamp (je hotelschakeling blijft dan gewoon werken). Je moet dan wel kijken of er een blauwe draad aanwezig is. Grote kans van wel, aangezien lamp centraaldozen vaak ook fungeren als uitvalsbasis naar de diverse schakel / stroompunten (althans in mijn huis :)) Hierdoor zit de centraaldoos vaak wel overvol en moet er dus ruimte zijn in de armatuur zelf.

Met een dimmer in plaats van een schakelmodule zorg ik ervoor dat de lampen snachts niet zo fel zijn als er iemand naar de wc moet :slight_smile:

Met een app als Countdown, of uit mijn eigen stal, Chronograph kun je dan timers starten die de lamp na een bepaalde periode weer uitzetten. Beter is echter om daar een bewegingsdetector aan toe te voegen. Hiermee voorkom je irritatie als de lamp uitgaat terwijl er nog volop beweging is op de overloop. Vaak heeft zo’n bewegingssensor ook een lichtsensor die je dan weer kunt gebruiken om de lamp langer/korter/niet aan te schakelen als er voldoende licht is.

3 Likes

Dank jullie allemaal,

Als ik dit zo lees kan ik het beste een KAKU pir (twee tientjes) in combinatie met een Fibaro-schakelaar (heb ik nog) doen.

En dan een flow van: bij detecteren beweging licht aan, vijf minuten later uit.

Nogmaals bedankt.

Heb je hier nog gekeken.
Heb je ook geen speciale lampen nodig.

Hoi,

Ja, met dat schema kan ik wel wat.
Als ik dan een flow maakt die om de zoveel minuten controleert of de module aan is, ben ik er.
Of zou dat te belastend voor de Homey zijn, zou een pir dan niet handiger zijn?

Hub

Als je die gebruikt weet Homey wanneer hij aangaat en kun je aangeven dat hij na een bepaalde tijd uit gaat als hij niet eerder uit is gezet.
Waardoor dat helemaal geen belasting is.

Ik zou dat niet doen. Onnodige belasting voor homey
Ik zou in ALS zetten “als module is aangezet”

Ja, maar dan moet ik weer een timer invoeren, en ik krijg die niet aan de gang. Heb ik geprobeerd.

Hub

Heb je dat geprobeerd met de countdown app?

https://apps.athom.com/app/nl.bevlogenheid.countdown

Heeft iemand al eens een leuke post over gemaakt.

1 Like

Dank, maar dan heb ik pir nodig en dat wil ik niet.
Dan doe ik wel cron job, gewoon om het kwartier checken of de lamp aan staat en dan een timer starten.

Fijn weekeinde.

Hub

Ik heb dit opgelost door de schakelaars helemaal weg te halen en gebruik te maken van bewegingssensoren die alleen schakelen bij te weinig daglicht. Werkt prima.

Ik heb dit ook opgelost met een bewegingsensor en een lampje van ikea. Niet duur, en werkt zonder Homey…

Ik zou een shelly achter de lamp plaatsen
Deze laten schakelen met de schakeldraad die nu naar je lamp gaat. Hierdoor hoef je geen nieuwe schakelaars te halen
En de lamp laten schakelen door de shelly.

De shelly vertelt je homey de state van de lamp en je kunt deze dan ook schakelen met de homey (uit laten gaan bij geen beweging of na een bepaalde tijd)

Ik heb 't zelfde ‘probleem’ bij de wc :slight_smile:

Ik ben ook naar zoiets op zoek om een flow te maken met pulsdrukkers.
1x drukken timer 10sec aan 2x drukken continu aan nogmaals drukken licht uit

Dit kan prima met aqara pulse schakelaars. Zou er denk io niet voor kiezen om hiervoor een shelly te gebruiken. Die zou ik alleen gebruiken om domme schakelaars en lamp toch slim te maken. Het grote voordeel van shelly is dat het schakelen insrant gaat. Ik gebruik zelf milight en ikea lampen icm aqara schakelaars, deze zijn aanmerkelijk trager dan wanneer ik een shelly schakel met een aqara schakelaar