Homey Community Forum

Vilken switch ska jag vÀlja?

Halloj!
Jag ska flytta till ny bostad hÀr om en dryg mÄnad och Àr sugen pÄ att sÀtta in smarta switchar i samtliga lampknappar. Det finns en del att vÀlja pÄ och jag undrar nu om ni har nÄgot favorit eller kanske nÄgot mÀrke jag borde undvika. Shelly Àr det mÀrke jag lutar mest mot i dagslÀget men jag kan inte motivera varför :slight_smile:

Tack pÄ förhand!

Jag gick pÄ fibaro med dimmer. Riktigt smidigt

Bara sÄ ni vet det. Att ha dimmer till LED lampor förkortar dess livslÀngd. Det Àr mycket bÀttre med livslÀngden pÄ lampor man styr direkt som Philips Hue. Orsaken till detta Àr att en dimmer utifrÄn sÀnker strömmen till lampan och det Àr svÄrt att tillverka hÄllbar elektronik till lampan som klarar det. I Philips Hue sitter all elektronik som styr dimmer funktionen i lampan.

Det jag inte gillar med Philips HUE o IKEAs lösningar (av det jag sett) Ă€r just problematiken med nĂ€r nĂ„gon stĂ€nger av lampan sĂ„ att strömmen bryts
 höll pĂ„ att bli galen pĂ„ det tidigare, det slipper man om man installerar t.ex. en Shelly eller Fibaro innanför lampknapparna
 det Ă€r betydligt dyrare dock.

Man kan koppla om sÄ att Philips HUE o IKEAs lösningar alltid har ström oberoende av vad strömbrytaren stÄr pÄ. Har gjort sÄ med nÄgra eluttag som var kopplade till en strömbrytare av vilken en gick till min Homey.

Men troligtvis inte en lösning som en vanlig dödlig kan eller gör hemma.

Det vore ju trevligt om man kunde enas om en standard gÀllande det hÀr i framtiden, sÄ att funktionaliteten redan sitter inbyggt i huset/lÀgenheten/lokalen.