Watermelder van Tyna

heeft er al iemand ervaring met de watermelder van Tuya (smart live)
ik kan hem wel koppelen als zigbee Device maar Homey ziet hem als een onbekende deelnemer
ook in de Tuya Cloud staat hij er (nog) niet bij.

Ik zou iets anders kiezen, bv. Aqara.

Met Tuya zigbee is het hit-and-miss qua ondersteuning.
Niemand kan garanderen of een zigbee apparaat wat ondersteund wordt, ook echt werkt als je een qua uiterlijk identieke sensor koopt.
Tuya placht verschillende device ID’s te gebruiken in verschillende batches van hetzelfde model apparaat.
En als dat ID niet overeenkomt, herkent de Tuya zigbee app hem niet.

Inhoudelijk:

  1. Installeer de test versie vd Tuya Zigbee app. Zet /test achter de appstore URL en open de link.
    Er zit nl. ondersteuning in voor heel veel extra apparaten.

  2. Als dat ook niets oplevert, hier kun je ondersteuning voor jouw sensor aanvragen:
    https://community.homey.app/t/app-pro-tuya-zigbee-app/26439

Maar het kan even duren (maanden).

  1. Als je het geen probleem vind om zigbee via internet om te leiden:
    a. Koop een Tuya (afgeleide) zigbee bridge, bijv. die van de Lidl.
    Voordeel: alle Tuya zigbee apparaten werken ermee.
    b. Na het pairen met die bridge, is je sensor beschikbaar in Tuya Cloud.
    En dan kun je praktisch alles met Homey koppelen.
    Als dat niet rechtstreeks kan, als in apparaat toevoegen, dan zijn er 2 workarounds: tap-to-run scenes en RAW Commands.
    Info en howto’s daarvoor zijn in de 1e post van het Tuya cloud app topic te vinden.
    Een link vind je in het app configuratie scherm, en op de app store pagina van de TC app.

  2. De geen gezeik én zigbee lokaal oplossing: zet een Rpi of mini-pctje neer, installeer Home Assistant en de zigbee2mqtt add-on.
    Er worden iig heel veel zigbee apparaten ondersteund.
    Middels de Home Assistant Community app kun je de zigbee apparaten aan Homey toevoegen, alsof ze aan Homey zelf zijn gekoppeld.

Bedankt Peter
We gaan er mee aan de slag kijken wat de beste oplossing wordt :+1:t2:

1 Like

Peter
Met de tuya cloud test app heb ik ze aan de praat gekregen
Bedankt voor te tip

1 Like