Wisselschakeling fibaro

Hallo,

Ik wil een wisselschakeling met de fibaro switch maken volgens dit schema

Mijn vraag moet de L van de fibaro switch van dezelfde groep zijn als de L die op S1 zit ?.

Alvast bedankt,

Marcel Willems.

Nouja het werkt natuurlijk wel maar is natuurlijk niet echt een goede keuze. Dus ben het eens met @RoyWissenburg

Dank jullie voor je reactie, daar was ik al bang voor. Zijn er andere slimme opties behalve extra draad trekken ?

@Marcel_Willems Misschien ten overvloede en niet relevant, maar je kunt ook een Fibaro Dimmer 2 gebruiken en dan die met slechts twee draden aansluiten (schakeldraad en de Live)

De fibaro dimmer 2 zou zonder nul moeten kunnen werken. Dan kan je de nul-draad gebruiken voor de fase. Dan ben je niet genoodzaakt een draad te trekken. Dan klopt alleen de kleur niet van de draad ten opzichte van het gebruik.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat je een extra draad moet trekken. Ik heb een aantal dimmer2 van Fibaro in gebruik en daar maak ik alleen gebruik van de twee zwarte draden naar het andere schakelpunt. Conform het schema hier: https://domotica.tilburgs.com/z-wave-en-z-wave-devices-2/fibaro-dimmer-2/

En je kunt natuurlijk ook gaan voor een z-wave wandzender, of een fibaro module met bypass en verder niets eraan als tweede schakelaar. No wires needed (voor de wandzender dan natuurlijk). Ik zou dan wel associaties gebruiken om de andere dimmer aan te sturen om te zorgen dat het ook blijft schakelen als Homey er onverhoopt uit ligt.

En daarom check ik altijd ALLE draden met de spanningzoeker voordat ik ergens begin.
Prutsers die gewoon een blauwe draad gebruiken om spanning te voeren, levensgevaarlijk.

1 Like