Zehnder Wtw schakelen via homey

Kan iemand mij uitleggen/ helpen hoe ik via Homey de Zehnder Wtw kan schakelen? Hij is nu manueel te bedienen door twee lossen RF zendertjes.

Die zendertjes zijn van die platte schakelaars met 4 knoppen?
Deze bedoel ik, maar die is van Itho

Klopt!

Misschien is dit bruikbaar:

Of

Of
De 3 standen schakelaar (als die aanwezig is) vervangen door een 2 of 3 standen relais, bijv. deze:
Kaku 3 standen relais €28,-

Wifi 3 standen relais €12,-

Zigbee 2-standen relais:
Tuya

Aqara

Het is handig om te vermelden welke WTW je hebt.
Sommige hebben ook een 0-10v ingang namelijk

Hallo,
Het betreft de volgende Warmteterugwinunit
Zehnder WHR 930

Denk idd dat deze een 0-10 aansluiting heeft.

Hoop dat je me aan duidelijke instructies kunt helpen…

Alvast :pray:

Als de ‘Luxe’ uitvoering hebt wel!
Dan kan je deze erop aansluiten!

Ik zie dat je op bv analoog 1 dan de 0-10v kan aansluiten. Er zit zelfs een 12v aansluiting op de printplaat.


Hoe sluit ik deze aan? Bijgevoegde foto van het schema van de wtw

Je kunt hem op de andere printplaat van de ‘luxe’ aansluiten. Niet op de hoofdprintplaat.

Als ik de Wtw openschroef zie ik alleen deze printplaat….
Waar zou ik de andere “luxe” moeten vinden?

Staat er meestal op of het Basic of de Luxe uitvoering is.
De Luxe printplaat zit aan de Rj45 / RS 232 poort gekoppeld anders heb je de basic.

Dan moet je helaas met de perilex aansluiting aan de slag
Badkamerventilatie met vochtsensor | We ❤️ Smart! | ROBBshop (1ste optie)
Helaas wat minder elegant, in het voorbeeld gebruiken ze maar stand 1 en 3. Stand 1 van de WTW moet je eigenlijk alleen maar gebruiken als je weg bent. Je zou eens voor de gein moeten kijken of dit heel veel stroom scheelt.
Je kan ook de eerder aangehaalde https://klikaanklikuit.nl/product/3-in-1-inbouwschakelaar/ proberen.
Wat is de reden dat je het wil koppelen met Homey eigenlijk ?

Ik wil hem graag koppelen met Homey om hem te automatiseren. Kids vergeten nog wel eens om de stand van de afzuig bv hoger te zetten bij douchen.
Als ik hem kan schakelen via homey dan is dat makkelijker.

Er zit wel een RF functie op. Daar is geen oplossing voor vanuit Homey?

Volgens mij zit er ook een normale stekker aan de wtw en geen perilex

Ik heb dit gevonden:
https://zehndernl.zendesk.com/hc/nl/articles/360000647829-Aansluiting-perilexstekker-

Standaard staat ie op L3 aangesloten. Je kan dus een schakelunit voor 2 apparaten op l1 en l2 plaatsen.
Je kan dan L1 of L2 inschakelen voor de verschillende standen.

Je kan dan deze halen bv Qubino Flush 2 Relays 920W Z-Wave Plus | We ❤️ Smart! | ROBBshop

Hi @Kees_Test,
Ik had het zelfde “probleem” en heb het via een andere “analoge” oplossing gevonden.
Ik wil namelijk dat als ik onder de douche stap, de ventilatie aangaat en nadat de luchtvochtigheid weer normaal is de ventilatie uitschakelt. Zelfde wanneer ik start met koken etc.

Mijn oplossing is als volgt.

Gezien mijn technische kennis beperkt is en er veel gedoe is geweest met mijn buren waar de garantie is “afgenomen” doordat zij hebben “gesleuteld” aan de electronica, heb ik 2 SwitchBot’s op mijn RF controller geplaatst.
Voorheen bestuurde ik deze via IFTTT naar Homey, echter een aantal maanden geleden is hier ook een Homey app voor ontwikkeld.

Een erg simpele oplossing.
In combinatie met een humiditysensor in de badkamer en een slimme stekker aan de afzuigerkap in de keuken, drukt SwitchBot de knop in van ventilatie aan of uit.

Kosten waren uiteindelijk 30 a 40 eu voor 2 stuks en werkt goed. (excl. kosten humiditysensor en slimme stekker)

Wellicht een goed alternatief voor jouw probleem.