Athom's keuze v Mobile App en verwijderen vd Desktop Interface/WEB UI in Homey v2.0.0 [NL]

Weet je dat zeker?
Wie garandeert mij dat als ik, laten we zeggen over een jaar een nieuw apparaat koop dat de app die het nu nog ondersteunt straks nog te downloaden is? (dus dat niet alleen de 2.0-compatibele versie te verkrijgen is)

Als Athom binnen redelijkheid de ‘oude/huidige’ staat online houdt voor een afzienbare tijd (4-5 jaar ofzo) heb je gelijk, maar daar heb ik niet zo’n positief gevoel over. Het komt er effectief op neer dat je uiteindelijk wel moet upgraden. Dat is niet erg maar, maar dat moeten we niet gaan ontkennen natuurlijk.

Ik weet overigens niet of het gras ergens anders groener is. Misschien is het overal wel grauw, maar ik heb niks met ergens anders te maken. Ik heb dit product met een bepaalde (geadverteerde) functionaliteit aangeschaft en die wordt actief ontmantelt.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat het een beter of zelfs gelijkwaardig product gaat worden in bruikbaarheid. Ik hoop oprecht dat ik er naast zit, maar heb er een zeer erg slecht gevoel in. Als het helemaal koek-en-ei blijkt te zijn, of op z’n minst koek :slight_smile: , zal ik daar zeker op terugkomen en al m’n ‘negativisme’ terugnemen.

2 Likes

Waarom hebben ze bij die HomeyDa.sh toegang tot mijn Homey nodig wanneer ik daar op de website wil gaan kijken?

Omdat alles wat HomeyDa.sh toont jouw Homey configuratie is :wink:

Maar niet de site HomeyDash krijgt toegang, alleen jouw lokale browser krijgt toegang tot je Homey.
HomeyDash kan/kon (voor onderzoek naar het gebruik van het dashboard) alleen zien hoe vaak je bijvoorbeeld een een lamp/thermostaat o.i.d. aanpast vanuit het dashboard.
edit: om volledig te zijn, dat wordt anoniem geregistreerd.

Ah, ok…
Zal eens verder inlezen!

Wat is er dan mis met een webapp? Complexe scenes maken op een telefoon, leuk voor de huis tuin en keuken gebruiker maar daar zijn a genoeg genoeg oplossingen voor zoals Samsung Smartthings waar homey zich nu steeds minder van gaat onderscheiden. Of dat verstandig is? Het zal wel aan de Nederlandse nuchterheid liggen.

En die oplossing die je geeft is natuurlijk geen oplossing (helemaal als deze software nog in test is en het probleem wat ik eerder schetste totaal niet verhelpt) Nu ben je bijna verplicht met een chromebook te werken.

HomeyDa.sh is een mooi initatief maar ook dit had gewoon onderdeel moeten zijn van Homey. Maar ik krijg sterk het idee dat de hardware dit allemaal niet aan kan en dat daarom de “webserver” plaats moet maken voor meer ruimte en stabiliteit. Dat is aan de ene kant positief maar aan de andere kant zoals ik al eerder zei het rekken van het product.

Je ziet dit onder andere bij Zipato die komen begin 2019 met snellere hardware enkel en alleen om te voorkomen dat ze in functionaliteit en voornamelijk gemak moeten inperken.

Het draaien van een webserver moet Homey sowieso blijven doen, om de API te kunnen aanbieden. En het renderen van een paar HTML-pagina’s is niet echt een grote aanslag op de resources (sterker nog, in v2 wordt het HTTP verkeer zoveel mogelijk versleuteld, en encryptie kost rekenkracht).

Het is vooral de mankracht die het niet aan kan.

Nee vind dat niet raar. Heb er over gedacht om met een Pi te stunten. Maar gekozen voor Homey omdat het compleet is. En ik ben er heel erg tevreden over.

Dit is een onzin verhaal. Een web-app maken kost veel minder werk dan een losse applicatie (met als enkel gemak een snelkoppeling op je homescherm). Daarom de mankracht kan het probleem niet zijn omdat; een website responsive gemaakt kan worden waarmee je niet eens een keus had hoeven maken.

Tevens een API heeft niet perse een web(server) nodig. Maar dat ter zijde

Waar het voor mij op lijkt (als complete buitenstaander, overigens) is dat de app sowieso door een externe developer is ontwikkeld. Dus misschien is het een kwestie geweest van “hier is de API, maak een app”, en dat daar vervolgens een (React) native app uit is komen rollen.

Dus misschien dat er helemaal geen mankracht beschikbaar was om in house iets te ontwikkelen.

We hebben het over de API van Homey. Die heeft een webserver nodig.

Bij de web-omgeving van Homey < 2.0 werd wel duidelijk dat het lastig was om het voor elke browser te laten werken, met de vernuftigheden (slepen van cards e.d.) die men bij Athom wilde ondersteunen. De mobiele app zoals die er nu staat, werkt echt heel fijn.

Goed, het overzicht is wel een beetje weg, vooral als je veel flows hebt. Maar het gemak van “even een flow updaten” via je mobiel is wel erg prettig. Ik draai nu thuis nog een 1.5.13 versie en op kantoor een 2.0 versie, en moet bekennen dat het me vaak teveel moeite kost om de laptop te pakken om mijn flows thuis te updaten. Via mijn mobiel doe ik dat weer makkelijker.
Dat er niet gelijk een tablet versie is gemaakt, vind ik wel een gemiste kans.

1 Like

Alleen als je zelf het wiel wilt uitvinden, want het verslepen van blokken kon 10 jaar geleden ook al prima cross-browser geïmplementeerd worden (jQuery UI, anyone?).

Als je kijkt naar vergelijkbare interfaces (Node-RED, Synology’s DSM interface) kunnen anderen dat prima voor elkaar krijgen. Sterker nog, met de hausse aan webtechnology wordt het alleen maar makkelijker om complexe webapps te ontwikkelen.

1 Like

Had eigenlijk -ooit- gedacht dat ze gewoon google blocky van het schap zouden trekken, voor de pro-consument. Dan kunnen developers lekker doen wat ze goed kunnen, apps maken, de pro-consument kan dan met blocky lekker mee heen en weer slepen en spitsvondige dingetjes mee doen.
En voor de totale leek gewoon een doodsimpele omgeving waar je dingen met een knop kunt aan en uitzetten of simpele input die gevraagd wordt door de app of blocky.

Maar ik heb geen problemen met het huidig doel van Athom en ik hoop dat ze het van de grond trekken. Ze hebben mijn gunfactor, het concept van Homey vind ik van het begin af aan aantrekkelijk, en ik kijk er naar uit om het in volle wasdom te gaan gebruiken.

1 Like

Welke weg ze uitgaan is mij gelijk, zolang het maar werkbaar blijft. Er komt wel een tablet versie van de app vermoed ik. Anders hebben ze de ontwikkeling van de app niet serieus genomen. Ik hoop wel dat ze dan van de volledige schermresolutie gebruik maken. Ik zou wel graag zelf (mobiele of desktop) apps ontwikkelen maar ik vind mijn weg nog niet in de SDK. Ik mis een C# bibliotheek die ik in Xamarin kan gebruiken om platform onafhankelijke apps te schrijven :slightly_smiling_face: , of heb ik iets gemist…

Je hebt idd iets gemist :grin:
Apps voor Homey worden in node.js geschreven… Niets met platform te maken… Waarom zou je voor andere platforms gaan schrijven, Homey heeft maar één OS.
Of bedoel je een nieuw frontend? Je kan alles benaderen via de web-api:
https://developer.athom.com/docs/api

Ik bedoel wel degelijk frontend. Zoals ik zei, ik moet mijn weg nog zoeken in de SDK. Gewoon tijd voor vrijmaken, maar dat moet helaas voor en na. Ik schrijf nu iOS, Android en Windows Phone apps en gebruik daarvoor Xamarin.

Voor zover ik weet is nog niemand (behalve Athom zelf) bezig met een native frontend, wel zijn mensen bezig met web-frontends.

@patondel kun je ook Windows UWP apps schrijven? Dan help je een paar mensen hier op het forum :wink: ps. Windows phone is RIP.

Beste wensen voor 2019

WP is inderdaad dood maar er zijn nog heel wat gebruikers. Mijn echtgenote wil niks anders. En eerlijk gezegd, ik was ook fan. Jammer dat ze ermee gestopt zijn, maar begrijpelijk. Xamarin laat toe om code te delen met apps voor iOS, Android, WP8.1, UWP en xOS. Vandaar mijn interesse in een C# bibliotheek. Ik zie wel een opening om Javascript bibliotheken te gebruiken in C# maar dat ga ik eens moeten testen.

Ik heb misschien mijn oplossing al gevonden, zal hem met jullie delen: https://www.smarthomemagazine.nl/2019/01/atmoscontrol-nu-te-preorderen/

3 Likes

Handig zon apparaat aan de muur. Goed voor de beweging😜