Batterij status sensoren

Ik vraag het natuurlijk niet voor niks, he? :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ik heb een tablet die aan de muur hangt met HomeyDash (en andere zaken via Fully Browser) en dus continue ingeplugd is. Om de adapter te ontlasten wil ik graag dat ie begint met laden als het accuniveau onder de 10% (bijv) zakt en weer stopt als de accu vol zit.

Doet ie dat niet al vanzelf? Druppellading om hem vol te houden? Kost denk ik minder of net zoveel energie als leeg laten lopen en weer vol laden. Wordt de lader ook warmer van. Enig verschil is de accu, die dan constant vol is.
Dit geldt natuurlijk alleen als het een switching adapter betreft, maar over het algemeen zijn alle nieuwe adapters dat meestal wel.
Je kunt eens voelen of de adapter constant warm is of kouder als de tablet vol is. Of even een USB of 220v watt monitor er tussen hangen, dan weet je het nog zekerderderder.

Slimme stekker ertussen en zelf even kijken om de hoeveel tijd de accu leeg genoeg is en dan even een tijdsflow aanmaken. Onder de 10% is overigens weer net zo slecht als boven de 80%.

Ik geloof ergens gezien te hebben (youtube) dat het het beste is voor een accu om tussen de 50 en 70 procent te hangen oid.

draait ie op Androidā€¦installeer Tasker en een slimme stekker. schakel stekker in bij 15% en schakel deze uit bij 100%

Draait inderdaad op Android. Tasker zou dan dus een optie zijn? Maar hoe richt ik dat in in Tasker/Homey?

Dit kan ook op een iphone/ipad. Daarvoor moet je het volgende doen.

  1. Installeer de webhook app op homey klik hier

    kopieer deze link: https://webhooks.athom.com/webhook/plaats hier jou homey id/?token=Plaats hier jou token&event=batterij&data1=data_field_1_here&data2=data_field_2_here&data3=data_field_3_here

(Homey id en token zijn te vinden op de configuratie pagina van de webhook app)

  1. Download deze opdracht: klik Hier

  2. maak de volgende flow:

mbv Tasker:
1- Maak webhook aan in de app van Homey: ALS een webhook ontvangen met event ā€œLadenā€ DAN zet slimme stekker aan.

2- Maak webhook aan in de app van Homey: ALS een webhook ontvangen met event ā€œontladenā€ DAN zet slimme stekker uit.

3- Start Tasker

  • Select Tabblad PROFILES (links boven)
  • klik op +
  • klik op event
  • klik op power
  • klik op battery changed
  • klik <ā€“
  • klik op new Task +
  • type laden
  • klik +
    -klik Task
  • klik IF
  • klik on label icon en battery level
  • klik ~ en Maths Less than
  • type bij Value 15 en <ā€“
  • klik + --> Net --> Http Get
  • Vul bij Server:port de Webhook in welke je gemaakt hebt in homey met event ā€œladenā€
  • klik <ā€“

Doe hetzelfde in Tasker maar nu voor Battery full of voor battery changed en > 95% en noem de task en die je aanmaakt ā€œontladenā€ en verwijs naar de webhook met event ā€œontladenā€

@seiko Dat is nog eens een duidelijke uitleg zeg!
Ga ik mee aan de slagā€¦ Dank je wel!!!

Moet je bij deze stap niet deze URL in vullen?

https://webhooks.athom.com/webhook/ plaats hier jou homey id /?token= Plaats hier jou token &event=laden&data1=data_field_1_here&data2=data_field_2_here&data3=data_field_3_here

https://<homey cloud id.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/laden

Of als de flow van binnen je bestaande netwerk gestart kan worden.

https://ip adress homey/api/manager/logic/webhook/laden

Taker event 'laden" start, gaat prima maar om e.o.a. reden laad hij door naar 100% en stopt dan. ontladen staat ingesteld op 85% maar hij blijft gewoon doorgaan met ladenā€¦ zal iets niet goed zitten maar krijg niet uitgepuzzeld wat. iemand een idee?

Heb je groter dan > 85% ingevuld? bij ontladen

ja zeker. maar krijg niet duidelijk of ik onder profiles of onder tasks die groter dan 85% moet aanmaken.
Prima beschrijving t.a.v. het laden maar het ontladen deel had ik er voor de volledigheid ook volledig opgezet.

1x profile aanmaken met battery changed.
onder dat profil een task aanmaken met
1 http request ā€“ Webhook laden URL invullen en IF %BATT <50

2 http request-- webhook ontladen URL invullen met IF %BATT >85

Dit moet werken.

Let opā€¦gebruik HTTP request

Ik zat gisteren/vandaag ook even te pielen met de batterij bewaking. De flow die in dit topic al beschreven is werkt prima, maar met mijn Netatmo sensoren in de tuin liep ik toch tegen het ā€œprobleemā€ aan dat bij het dalen/stijgen van de temperatuur een melding gegeven werd omdat de waarde een procent omlaag, dan wel omhoog ging.

Om te voorkomen dat ik om de x tijd een melding krijg heb ik om dit slechts Ć©Ć©n keer per dag te laten gebeuren een ja/nee variabele toegevoegd. Deze ā€œresetā€ ik weer in de Flow die 's ochtends dingen regelt.

Nadeel is wel dat je op een dag geen meldingen meer krijgt van overige sensoren waarvan de batterij een te lage capaciteit gekregen heeft. Maar ga er voor het gemak van uit dat niet alle batterijen tegelijk een te lage capaciteit hebben. :grinning:

Je kan ook kiezen om meldingen pas te verzenden als de batterij niveau onder een bepaalde waarde komt, dan krijg je ook niet zo vaak meldingen en kan je de batterij gelijk vervangen.

Dat heb ik inderdaad ook. Waarde moet onder de 10% zijn.

Mis ik hier iets? Bij alle apparaten met batterij kun je in het algemeen instellen bij welke limiet het batterij alarm afgaat. Daar kun je dus onbetrouwbare devices kritischer zetten dan andere.

In de tijdlijn instellingen kun je instellen of je push notificates wilt voor enegiemeldingen. Dan heb je toch verder geen flows nodig om te horen of een batterij leeg is?

Enig idee welke devices niet melden dat de batterij bijna dood is? Die standaardfunctie is niet bepaald handig als die niet voor alle devices iets meldt, als is het maar op een standaardlimiet.

Wat er bij mij tot nu toe op batterijen draait zijn de Netatmo sensoren. Als ik in de Homey app onder meer/instellingen/notificaties kijk heb ik daar alleen instellingen voor Honeywell, aanwezigheid, flow, en apps. Ik heb een Homey Pro, ga er toch wel van uit dat deze niet echt in de stress raakt van een flow meer of minder. :grinning: