CEMM CEDEL Energieverbruik manager

Ik heb dat wel maar bij mij is dat volledig leeg.
Er staat niets bij :frowning: - kan wel een nieuwe variabele aanmaken :slight_smile:

Dan is het logisch dat hij niets kan vinden, dus maak die variabele aan,
image

wel Nummer kiezen, gewenste naam invullen, de waarde mag willekeurig zijn.

Ja, ik ben weer een stukje verder gekomen. Heb als waarde 1 gezet, dat kan? Of moet daar een andere waarde in komen te staan?

En dan kom ik nu bij het laatste stukje. Power by the Hour, daar staat Virtual_meter_(gek teken)power. Maar die vind hij natuurlijk niet, moet ik dat ook eerst aanmaken? En waar?

Scherm­afbeelding 2023-11-08 om 11.09.19

image
Dit kaartje waarschijnlijk?
Helaas heb ik geen ervaring met “Power by the Hour” maar zo te zien moet je hiervoor een Virtueel Apparaat aanmaken of dat dit een Virtueel apparaat is in de "Power by the Hour"app, geen idee.
Er is een speciaal topic voor Power by the Hour, wellicht kan je daar antwoorden vinden:

Ik zal het even op die topic vragen. In ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp. Je hebt me echt al een heel eind op weg geholpen. Nooit gedacht dat het zo ingewikkeld zou zijn. In ieder geval, voor iemand die net begint.

Bedankt!

1 Like

Natuurlijk leuk om te knutselen en deze koppeling voor elkaar te krijgen.

Maar mocht het allemaal te complex voor je zijn, adviseer ik toch om gewoon een P1 dongel te kopen die al een Homey app heeft. Zoals Youless, Beeclear, plugwise, of een van de diverse anderen.

Edit: en mocht CEMM CEDEL toch willen investeren in een officiele Homey app kunnen ze contact met me opnemen :wink:

Ik zou zeggen, niet zo voorzichtig maar een beetje experimenteren. Dus app downloaden en zo’n device aanmaken. Dan kun je daarna ook veel gerichtere vragen stellen als je het niet voor elkaar krijgt.

1 Like

Als # stroom_totaal de naam is van de door jou aangemaakte variabele, dan hoef je verder niets in te vullen, “VIRTUAL_METER_Epower” is een interne virtuele variabele van “Power by the HOUR”

Hi @Gruijter
Als ik een van die andere P1 dongel koop dan zeg jij dat het voor mij kant en klaar is en ik direct kan zien wat mijn prijzen zijn en hoeveel ik verbruik en ontvang via mijn zonnepanelen? Dongel erin en klaar, het werkt helemaal in 1x?

Of krijg je dan ook weer zoveel werk als nu bij Cemm?

Nee. Maar met een dongel waarvoor een Homey app bestaat krijg je je hoofdmeter verbruik en actuele verbruik heel makkelijk in Homey. Je hebt dan historische grafieken en je kunt makkelijk flows maken. Ook is de koppeling met PBTH dan een fluitje van een cent, waardoor je kosten (euros) inzichtelijk krijgt.

Daarvoor heb je geen dongel of CEMM nodig. Sterker nog, CEMM of een P1 dongel levert alleen energieverbruik, geen prijzen. Prijzen kun je met PBTH in Homey krijgen.

Die informatie is niet beschikbaar bij je hoofdmeter, en dus niet in Homey te krijgen via een P1 dongel of CEMM.
Om de opbrengst van je zonnepanelen te krijgen in Homey heb je dus een separate meter en bijbehorende Homey app nodig. Veel omvormers hebben een ingebouwde meter die via een Homey app is uit te lezen. En die is weer makkelijk aan PBTH te koppelen om de opbrengst in Euros te krijgen.

1 Like

Ik denk niet dat je het voor elkaar krijgt om je Homey de jaarrekening te laten opstellen :grin:. Daarvoor is met prijsplafonds en al, nogal wat kennis nodig van al die verschillende prijsplannen.

Met PBTH kun je ook alvast zonder stroommeter experimenteren en zien wat het oplevert en hoe prijzen in te voeren. Als je ergens maar een teller oid hebt die oploopt, en die je dan voedt aan PBTH. Desnoods maak je een flow die getallen genereert.

Ja… Uiteraard heel erg bedankt voor alle goedbedoelde informatie. Begrijpelijk dat jullie allemaal zeggen dat je gewoon een flow aanmaakt en dat koppelingen een fluitje van een cent zijn. Maar voor een leek, als ik, ben al zeer dankbaar voor alle hulp en informatie doe jullie me geven.

Ook deze informatie neem ik natuurlijk weer mee in mijn Homey Pro ervaringen en hoop hiermee weer wat verder te kunnen. Ben er namelijk niet heel erg slim in om ermee te werken en is het voor mij geen fluitje van een ent om even een flow te maken :rofl:.

Hoe dan ook, toch bedankt voor jullie help!

1 Like

Je bent dan ook wel begonnen met een erg moeilijke flow, met een koppeling naar een ander systeem en met JSON. Je kunt beter beginnen met eenvoudige (normal) flows. En als je er een werkend hebt, deze kopiëren en uitbreiden. Dan leer je stap voor stap programmeren, want flows zijn eigenlijk niets anders dan visueel programmeren, en wat parameters zijn, en hoe je die omzet van binair naar text etc…Dan ervaar je ook hoe moeilijk het is om een simpele wens om te zetten in logica. Maar door in kleine stapjes te werken , en telkens iets voor elkaar te krijgen, hou je ook de lol er in.
Succes!

1 Like

Hallo @EdNL,

Ik weet niet hoe ver jij ondertussen bent? Ik ben een paar uurtjes aan het hobbyen geweest: Ik heb nu een paar “meterkast” widgets gemaakt die draaien op data van de CEMM. De widgets moet je eerst in je app zetten voor je ze kan voeden vanuit een flow.

De flow ziet er als volgt uit:

Wat je ziet is dat ik naast de P1 meter ook een pulse meter (water) en twee modbusmeters (zonnepanelen) uitlees. Ik heb er tijdsvertragingen ingezet voor de verschillende “get” verzoeken omdat alles tegelijk opvragen de CEMM lijkt te overvragen.

Als je dingen op wilt tellen heb je variabelen nodig, ik heb de volgende aangemaakt om hoog / laag per zonnepanelen groep op te tellen, en de twee groepen zonnepanelen op te tellen:
Homey CEMM Variabelen

Het actuele vermogen [data.electric_power] is ook beschikbaar in zowel de P1 meter als de modbusmeters, en ik denk dat de waarde [data.rate] uit de P1 meter het hoog / laag tarief weergeeft. Hopelijk heb je hier wat aan: Voor mij nu ook kijken wat een volgende stap is om hier slimme dingen mee te doen.

Succes

1 Like

Oh wow, dat ziet er goed uit. Ik ga er na de kerstdagen naar kijken en mee aan de slag. Ik zit alleen altijd nog met deze info: VIRTUAL_METER_POWER

Ik weet niet hoe ik deze krijg, want bij mij komt deze helemaal niet voor en kan ik dan ook niet aanmaken. Snap er niet zoveel van. Na de vol eet dagen heb ik toch vrij dan kan ik er mooi mee aan de slag.

Scherm­afbeelding 2023-11-08 om 11.09.19

Hallo Ed, je moet het “apparaat” power by the hour toevoegen, dan heb je de volgende keuzes:

Als je dan kiest voor de power summarizer krijg je een keuzescherm met al je devices die de verbruikte energie als parameter beschikbaar hebben: Waarschijnlijk onderaan vindt je hier de "Virtual via-flow_ [SUM]power widget (zie in het voorbeeld hieronder rechtsonder):

e-power widgets

Als je deze hebt toegevoegd kan je hem ook selecteren in je flow. Ik heb m in de “meterkast” hierboven 3x gebruikt en hernoemd. In de flow zie je de nieuwe naam niet, dus dan is even om in de gaten te houden.

Hi @MMo
Als eerst de beste wensen voor 2024, dat het maar een mooi Homey en Cemm jaar mag worden :). Ik heb gedaan wat je me hebt verzonden maar ik kom er niet uit en bij mij blijft het hangen bij JSON, dan is alles al rood. Kan jij misschien zien wat ik fout doe en/of moet aanpassen om het werkende te krijgen?

Daarnaast snap ik ook niet hoe in te vullen met die zonnepanelen. Want ook ik heb een watermeter, zonnepanelen op dak (1x) en gas/electra uitlezen. Dus het komt bijna overeen met wat jij hebt, alleen heb ik maar op 1 plek zonnepanelen en niet op 2, zoals jij.

Ik zou dan ook niet weten hoe ik het moet invullen aan het eind bij de zonnepanelen. Want jij hebt daar optellen van panelen, maar dat hoef ik natuurlijk niet. Ik vraag me dan ook af wat ik moet invullen?

In totaal heb ik het nu zover gekregen:

Hallo @EdNL (en andere lezers),

Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Laten we bij het begin beginnen, anders gaar de rest het ook niet doen. Kijk in “mijn.cemm” hoe je e.e.a. uitleest. Bij mij ziet het er als volgt uit:

  • Via de (P1) aansluiting lees ik de slimme meter uit incl. gas (api/v1/p1/realtime)

Dat zal bij de meeste CEMM gebruikers hetzelfde zijn. De watermeter en zonnepanelen (en evt andere verbruikers) kan de CEMM op verschillende manieren lezen. Bij mij is het als volgt:

  • Via de modbus meters (2) en (3) lees ik de zonnepanelen uit (api/v1/mb2/realtime & api/v1/mb3/realtime)
  • Via de pulse meter lees ik de watermeter (api/v1/pulse-1/realtime)

Kijk nu eerst hoe je zelf e.e.a. hebt aangesloten op je CEMM: Dan kan je op Local Open API | CEMM Developer terugvinden wat je in moet vullen voor “xyz” in (api/v1/xyz/realtime)

Dan nog de volgende tip: Als je een test hebt laten lopen kan je zien door midden onder op het logica blokje te klikken of er een tag is aangemaakt:

Pulse test

Deze tag wordt gelezen door je JSON handler, je kan dit bekijken door na de testcyclus te klikken op het groene antwoord blokje in de JSON handler:

Antwoord pulse test

Probeer dit eerst allemaal werkend te krijgen, gaan we daarna kijken of ik je nog kan helpen bij de verdere stappen.

Succes,
Marco

Hi @MMo
Dank voor je geduld en hulp. Maar ik zit al gelijk met mn handen in het haar bij je eerste voorbeeld. Ik heb daar namelijk die informatie niet staan.

ZIE:

Geen idee wat ik dan voor informatie moet invullen. Je schreef: * Via de (P1) aansluiting lees ik de slimme meter uit incl. gas (api/v1/p1/realtime) - Ik ga er vanuit dat het (**open-**api/v1/p1/realtime) moet zijn (dus nog voor api, die open ??)

En dan mijn voorbeeld van het logica blokje:
![Scherm­afbeelding 2024-01-04 om 08.41.36|564x500]
(upload://wU4vTwPSQmwTxV6imOjtdsAfoIc.png)

Ik zie wel wat bij deze:

Maar bij open-api/v1/mb2/realtime/ en mb3 zie ik weer geen informatie staan. Begrijp ik dat ik Mb3 eigenlijk kan verwijderen want ik heb natuurlijk maar op 1 plek zonnepanelen en dan ook maar 1 metertje in de meterkast.

Mijn zonnepanelen zitten op S0 1.1 en water zit op S0 1.2. Ik had gehoopt dat ik dan water moest zetten onder open-app/V1/pulse-3/realtime maar dan zie ik niets. Hmm, wat doe ik verkeerd :frowning:

Maar dit werkt niet :frowning:
Scherm­afbeelding 2024-01-04 om 08.55.35

Hoi @EdNL,

het uitlezen van de P1 meter gaat dus goed: Daar krijg je waarden binnen, als je naar beneden scrolt zie je waarschijnlijk nog meer. Dan gan we weer even naar Local Open API | CEMM Developer om te zien wat je daar allemaal uit kan halen:

Dan je watermeter en zonnepanelen: In je CEMM screenshot zie je dat deze als pulse sensoren zijn geïnstalleerd. Dan zoeken we op Local Open API | CEMM Developer wat daar de mogelijke aliassen zijn om in te vullen voor “xyz:”

Pulse meters

Probeer ze allemaal, en kijk waarop je data (antwoord) krijgt: Ik denk dat je s02 en s03 moet proberen.

Succes,
Marco