Fibaro Rookmelder v2 Flow Push melding bij brandalarm werkt niet

Uiteraard…

1 Like

Idem hier, al enkele maanden aan het wachten. Mag ik wel op Homey rekenen voor zo’n essentiële functionaliteit als een brandalarm ?

Dus wat je wilt zeggen is dat je een apparaat koopt (waar je goed geld voor betaald) maar dat je eigenlijk niet moet verwachten dat het ook daadwerkelijk werkt. Dat het alleen leuk is als het toevallig wel werkt. Sorry maar wat een gezwets…

Ik weet niet waar jij gelezen hebt dat Homey een alarmsysteem is ?

Laten we er wel even rekening mee houden dat Hernrico alleen maar vroeg of hij er op mocht rekenen he?! Om dan te gaan roepen dat hij niet goed bij zijn hoofd is is weer een beetje overdreven vind ik. Nu maar weer on-topic.

1 Like

Dit topic is niet begonnen omdat Homey niet geschikt is als brandalarm. Maar omdat de rookmelder buiten de registratie van temperatuur compleet niet communiceert met Homey of in ieder geval dat Homey niet reageert als het alarm af gaat. Dus feitelijk is hij op dit moment waardeloos in combinatie met Homey (en ja als brandalarm werkt hij wel). Ik vind het meer dan terecht dan mensen dan hier hun mening komen geven over het feit dat dit (tenminste) sinds april al niet meer werkt. En het zou de hardcore Homey fans/ontwikkelaars/geniusses sieren als daarvoor enige vorm van begrip of mee denken opgebracht kan worden in plaats van commentaar of iets al dan niet gemeld is bij Athom en/of dat iemand “niet bij zijn hoofd is” om ergens vanuit te gaan. Want als dat lijkt me niet de insteek van dit forum.

Ik heb zelf ook al diverse keren het probleem bij Athom aangekaart.

2 Likes

Hier werkt bij helaas ook nog niet. Maakt wel de tering herrie die je verwacht als je hem test, maar inderdaad nog altijd geen alarm koppeling naar homey. Jammer dat mijn brandmeldinstallatie dus alleen binnenshuis perfect werkt.

Volgens mij bestaat er ook geen rookmelder zonder sirene omdat ze altijd stand alone moeten kunnen werken, dus homey zal ook nooit een essentieel deel daarin zijn. Snap dat geblaf over nix dan ook niet, maar dat komt misschien omdat ik ook wel niet goed bij m’n hoofd ben.

1 Like

Hier werkt het nu toch,ik heb de rookmelder verwijderd en dan terug toegevoegd was nog niet in orde,daarna rookmelder verwijderd en app herstart dan rookmelder toegevoegd en nu werkt het,laat maar weten of het bij jullie op die manier lukt

Heb het een aantal keer geprobeerd zoals je zegt, helaas bij mij geen resultaat.
Dus jij krijgt nu als je het alarm test te zien dat Homey het alarm registreert?

Ja het werkt,test je hem live?

Wat bedoel je precies met live testen?
De beta versie heb ik geïnstalleerd, dan de rookmelder toegevoegd, weer verwijderd, de app herstart en weer toegevoegd en dat enkele keren achter elkaar.
Om te kijken of het werkt laat ik de rookmelder af gaan door de knop in te houden en kijk ik of op dit scherm en daar blijven streepjes bij rookmelder/hittealarm of op het algemene scherm of ik het activatie uitroepteken zie.

Idd,echt testen met rook en niet op knop drukken dit is enkel sirenetest.

Al aan de praat gekregen?

Iljas_Mahieu Idd,echt testen met rook en niet op knop drukken dit is enkel sirenetest.

Ik kan dit bevestigen.

Had hetzelfde probleem: 5 Fibaro rookmelders die sinds maart/april 2019 niet meer communiceerden met Homey bij een rookalarm. (temperatuur status en temperatuuralarm werkten wel)

Met de Fibaro-app 2.1.38 Beta is er weer communicatie bij een rookalarm tussen mijn Fibaro FGSD-002 EU rookmelders en Homey MAAR enkel wanneer de rookmelder ECHTE ROOK detecteert.

Het blijven drukken op de witte knop op de rookmelder laat wel de sirene van de rookmelder horen maar stuurt geen Z-Wave alarm uit.
Dit is gewijzigd gedrag in vergelijking met de periode januari/maart 2019 toen ik mijn Homey 2019 en Fibaro rookmelders heb aangeschaft en uitgetest. Ik kon toen perfect een Homey flow starten door lang op de knop op de rookmelder te drukken totdat het alarm afging. (testprocedure van de rookmelder)

btw: om te testen met rook hoef je echt je huis niet in de fik te steken :wink:
Ik gebruikte een stokje van een ijslolly die ik liet smeulen met een aansteker. (of je kan ook een spuitbus met testrook (bv Neyfik Rookmelder Testspray) kopen.

1 Like

Duidelijke taal…
Goed om te weten dat het dus ook wel hoort te werken via de knop.

Ook ik had 4 rookmelders met hetzelfde probleem. Procedure van Rudi werkt. Eén toevoeging; je moet de rookmelder eerst verwijderen, fibaro app herstarten (heb ik voor de zekerheid gedaan) en weer toevoegen. Dan werkt het bij echte rook, niet met de testknop zoals Rudi e.a. al meldden. App-versie 2.1.41, gestest 21-9-19.

ps; ik kan het niet laten; JA, ik verwacht zeker dat Atom ervoor zorgt dat de rookmelders een signaal geven in de Homey. Als ik alleen rookmelders met alarm in huis wilde hebben, had ik die gekocht voor minder. Ik geef een stuk meer geld uit om ook een signaal te krijgen als ik niet thuis ben. Dat is basis functionaliteit die Atom zou moeten garanderen. Slechte zaak dat het loopt zoals nu.

Heel herkenbaar!

Wij hebben 5 Fibaro-rookmelders aangeschaft. De eerste in inmiddels geïnstalleerd. Met echt vuur en rook bij de rookmelder, gaat deze af en is dit te zien in Homey. Dat is in ieder geval voor elkaar! Bij de alarmtest verschijnt er echter niets in Homey. Toch wordt volgens de handleiding in beide gevallen (testalarm en echt alarm) een signaal via Z-wave verstuurd. Zie de tekst bij de eerste “LET OP”:

Om de Z-wave-werking tussen de rookmelders en Homey te kunnen testen, zou het toch logisch zijn als het testalarm ook in Homey als alarm te zien is. Dan kun je ook de flows testen die alarmmeldingen in gang zetten. Volgens mij is dat ook de bedoeling van het testalarm. Het zou toch niet zo moeten zijn dat iedereen de z-wave-communicatie tussen rookmelder en Homey moet testen met echt rook en vuur.

Vandaag heb ik dit gemeld bij Homey-support.

1 Like

Iemand hier al een oplossing voor? Heb Fibaro app 2.2.8 geinstalleerd maar testsignaal komt niet door… Als ik hem koppel met TOON komt het wel door :s…

Andere vragen voor Fibaro Smoke Detector eigenaren:

  • is er een manier om (vals) alarm signaal uit te zetten via Homey?
  • ik heb 5 van die units gekocht voor verschillende ruimtes, bij alarm op 1, gaat alles dan loeien?

Heb er ook net 3 gekocht… geen communicatie met Homey.

Als je ziet hoe lang deze topic reeds loopt, begin ik toch ongerust te worden in de support van Homey.
De eerste maanden was er veel activiteit en dynamiek, maar de laatste tijd hoor/zie ik heel weinig bewegen…

Ben een beetje bang dat het doodbloed.
Het sinds gisteren ook twee fibaro v2 rookmelders.
Middels de site van robshop gekeken, omdat er bij staat “talks with homey”.
Maar helaas, een test genereert helaas geen melding op de telefoon.

Wel balen, krijg steeds meer de indruk, maar kan aan mij liggen, dan Athom de boel een beetje laat liggen.
Zigbee rewrite laat ook al tijden op zich wachten, oud collega van mij waarschuwde ooit al eens, let op! Z-Wave protocol op Homey is waardeloos. Maarja…

Ben nog steeds hoopvol, en gek van Homey, maar sommige dingen moeten ze echt hun pijlen op gaan richten.

UPDATE*

Het werkt!!! Heb alles nogmaals verwijderd, app gereset, lucifers aangestoken, en roken met die handel!!!
Rookmelder ging af, pushmeldingen kwamen binnen, en verlichting ging op volle bak aan.

Conclusie! Alles functioneert