Het einde van Homey speech

Ho. Wij als spraakgebruikers hebben een Homey aangeschaft omdat we spraak wilden gebruiken. Dat is voor mij een zeer duidelijk argument om voor behoud te zijn. Ik vind het een beetje raar dat alleen de tegenargumenten enig recht van spreken zouden hebben.
Argumenten als dat er alternatieven zijn is géén argument als ik daarbij mijn privacy op moet geven. Athom was duidelijk dat er met de verstuurde spraak verder niets gebeurde als alleen het omzetten van spraak naar text.
Het zou mooi zijn als er een mogelijkheid zou komen/zijn om het te blijven gebruiken zonder een van die dataverzamelende alternatieven.
EN daar wil ik ook voor betalen!

2 Likes

Dat moet je dan met Athom support opnemen, de community kan je daar niet bij helpen.

Gedaan…
Hallo,

Met afgrijzen heb ik jullie aankondiging gelezen. Ik maak veel gebruik van de spraakmogelijkheid. Nu weet ik dat er alternatieven zijn zoals Google en dergelijke. Helaas ben ik niet zo gecharmeerd door hum datahonger.

Ik weet niet of er een alternatief (eventueel betaald) is of komt die niet zo datahongerig is.

Ik hoor het graag,

Groeten,

HansieNL

2 Likes

We hebben nog steeds 2 kampen: het ene kamp die het (af en toe) gebruikt en het kut vind dat het gaat verdwijnen en het andere kamp die het geen bal interesseert omdat ze het toch al niet gebruikte of zelfs een Homey hebben zonder mic.

3 Likes

@Kees_Van_der_linden dank je wel voor je antwoord en het is mij duidelijk dat ik een van de weinige ben die deze gevoelens heb. Velen van jullie hebben de feature niet eens dan wel zijn al veel eerder omgeschakeld naar een ander systeem om de feature wel te behouden. Het is mij duidelijk dat ik niet zo moet zeuren en dat Homey dus een product blijft / nog meer verwordt, voor de mensen die wel de middelen en kunde hebben om dit bij te benen. Een niche die uiteindelijk andere producten gaat kiezen, omdat Homey het niet bij kan houden. Dat ze nog maar een paar zaken bij kunnen werken en daarmee juist de kracht van Homey (WERKT MET ALLES SAMEN) ook gaan verliezen van de grote jongens.
Jammer dat het mij op deze manier pas duidelijk wordt.
Jammer dat we dit maar moeten pikken van de ‘grote jongens’, ontwikkelaars van producten.
Jammer dat ik nu ook zie dat die (mooie en nuttige) dingen niet gaan gebeuren, want daar is geen geld voor.
Jammer dat Atom straks geen mogelijkheden heeft om de standaard zaken te onderhouden en nieuwe zaken toe te voegen.
Jammer dat dit dus inzichtelijk maakt, zoals @Joost_Else al stelde, dat niet alles koek-en-ei is bij Athom en dat er mogelijk veel meer aan komt qua beperkingen.

Mijn mening, mijn idee, mijn gedachten.

2 Likes

Er zijn ook mensen die het vaak gebruiken hoor! :wink:

4 Likes

Tja, ik zou graag willen dat Fiat nog steeds onderdelen levert voor mijn 26 jaar oude auto. ik heb hem toen tenslotte gekocht om mee te rijden en dat kan ik nu niet meer. Dat kan toch niet.

Wat mij betreft heeft het niets, maar dan ook niets met zeuren te maken. Ik snap je frustratie heel erg goed.
Ik denk dat het meer een kwestie van realiteitszin is. Ik kijk om me heen en zie dit soort gebeurtenissen overal gebeuren, dus ik kijk er niet meer zo raar van op.
Ik was in het verleden bv ook heel erg gefocust op privacy, maar heb dat los gelaten. Je kan niet eens meer een rondje om de kerk lopen zonder je privacy op te geven (denk maar eens aan al die slimme deurbelletjes die tegenwoordig overal hangen en die hun gegevens in de cloud opslaan, en daar staan wij allemaal op).
Zoek naar oplossingen in plaats van in het probleem te blijven hangen, er zijn vast wel meer oplossingen dat alleen Google Nest of Alexa (hoop ik :grinning:).

2 Likes

Dan kan dit topic op slot.

1 Like

Er zijn zeker mensen die het gebruiken. Wat lastig is in een debat (want dat is het inmiddels wel haha) als deze is dat er wel heel vaak uit wordt gegaan van een stelling die in de basis niet hoeft te kloppen. Waaronder bijvoorbeeld omdát Google en Opel het zo doen, werkt het overal zo. Daar zit wellicht een verband in, maar dat is niet iets wat je perse kunt stellen. Want Athom is geen Opel en Opel is zeker geen Google. Los van de bedrijfskundige evolutie die je er op los zou kunnen laten, waaruit natuurlijk de economische overwegingen de functionaliteit tegenwoordig vaak overtreffen kan de intentie van een bedrijf wel degelijk nog anders zijn.

Met andere woorden, als ik zeg dat ik liever geen Google mini wil, dan gaat dat over dat het juíst de intentie van Google is om mijn data te verzamelen en te converteren naar commerciëel belang. En Athom is daar altijd helder in geweest dat niet te doen. Dat er dan evengoed iets weglekt bij een volgende vertaalslag in bijvoorbeeld de cloud, dat is dan inderdaad een mogelijkheid. Maar ook dat wil niet zeggen dat de perse naar mij als duidelijk doel kan worden teruggeleid.

Hetzelfde is (imo) de luchtige aanname, omdat je op internet zit en/of een mobiel hebt heb de strijd al verloren. Onzin. Daarvoor is geen onderbouwing want het is niet bekend hoe ik mijn technische infrastructuur en services faciliteer. Dat er altijd wel iets lekt dat is aannemelijk, maar je kunt het zéker beperken. Maar dat lukt niet met de instelling die strijd heb je toch al verloren ;-).

2 Likes

https ://www fiat500vdlaan.nl/nl/webshop.php

Dat kan dus wel :blush:

Moderation: OT Link removed (by @Dijker )

1 Like

Niet dat je niet je best moet doen met privacy, maar je moet je ook geen illusies maken. Heb je dit wel eens gelezen? Klik ook zeker door naar de oorspronkelijke verhalen:.I Tried to Live Without the Tech Giants. It Was Impossible. - The New York Times

1 Like

Jazeker ik ken de inhoud prima. En ik maak maak mijzelf ook geen illusies. Maar het is niet zo dat je het bij voorbaat hebt verloren. Er zijn keuzes, zat, om het te beperken. En daar maak ik graag gebruik van…

Rare aanname. Ik heb helemaal geen Fiat 500.
Bovendien is 80% after market, niet van Fiat.
Ik wil alleen origineel, want zo hebben ze hem ook ooit aan me verkocht.
En daarnaast is het voor mij geen alternatief, want ik wil geen slecht gemaakt rommel.

Modbreak
Heren even pas op de plaats,
Reacties in dit Topic zijn vaker Off-topic en worden ook vaker persoonlijk.
Beide lijken mij niet nodig.
Het is duidelijk dat het in de markt vaker gebeurt dat bepaalde functionaliteit stopt, of dat bepaalde producten in zijn geheel stoppen met werken. Graag stoppen met vergelijken met andere producten/markten tenzij je een heel goed vergelijk als voorbeeld hebt dat nieuwe inzichten geeft voor (of als bezwaar tegen) deze stap.

Maak het ook niet persoonlijk, val niet in herhaling maar kijk naar de bezwaren van iemand en help met alternatieven of oplossingen. Of maak een nieuw Topic voor specifieke alternatieven.
Ook geen vragen of oplossingen hoe iets straks wel in Alexa / Google moet. Daar zijn veel andere topics voor.

Athom heeft gecommuniceerd dat de spraak herkenning van Homey stopt op 1 April 2021.
Sommigen balen daar van, anderen boeit het niet.
Wellicht begrijp je het, of begrijp je het helemaal niet.

Ik ga 'm daarom ook niet sluiten, kom gerust met nieuwe inzichten of vragen over aangekondigde einde van deze diensten.

1 Like

Punt.

Nieuwe Homey Pro+ met directe Google / Alexa / andere integratie, zodat je in ieder geval niet nog een apparaat nodig hebt.

Vraag is of een kwalitatief vergelijkbare dienst kunnen leveren met de huidige microfoon, en als dat dan werkt dienen ze bij die partijen licenties af te nemen. Ik denk dat dit hele pittige ontwikkelingskosten en licenties per device/gebruiker zijn.

Maar het spreekt ook je eerdere vraag tegen:

en er waren meerdere gebruikers hier in dit topic die geen apparaat van een van die grote data verzamelende bedrijven wilde. Om dat in de lijn van Privacy van Athom te krijgen is eigenlijk onmogelijk, dat staat bijna haaks op elkaar.

1 Like

Argument is al genoemd in 2018, zie onderstaande artikel:

Athom staakt verdere ontwikkeling eigen Homey-spraakherkenning

Athom heeft bekendgemaakt dat het de verdere ontwikkeling van een eigen spraakherkenningsdienst voor de Homey-smarthomehub staakt. In plaats daarvan kiest het bedrijf voor de verder ontwikkelde diensten van Google en Amazon.

Het bedrijf uit Enschede schrijft dat de beslissing ‘emotioneel moeilijk was, maar rationeel eenvoudig’. In de blogpost vermeldt het dat spraakherkenning een struikelblok is geweest en dat het altijd om een experimentele functie ging. Athom concludeert dat het bouwen van een goed werkende speech to text- dienst voor een start-up onmogelijk is en dat grote techbedrijven als Google en Amazon inmiddels producten hebben gebouwd die beter presteren. Daarom maakt Athom nu gebruik van de diensten van die bedrijven voor zijn spraakherkenning.

Vanaf versie 2.0 van de Homey-firmware kunnen nieuwe gebruikers alleen nog direct met het apparaat praten indien ze deze functie handmatig aanzetten. Begin dit jaar kwam Athom met zijn tweede skill voor Amazons digitale assistent Alexa, die gebruikers apparaten in huis direct laat aansturen. Het bedrijf zegt in de huidige aankondiging dat integratie van Googles Assistant binnenkort zal volgen.

Ik vind niet dat ik mezelf tegenspreek…
Het is denk ik helaas kiezen tussen 2 kwaden… of totaal géén spraak meer of een van de datagraaiers accepteren. Waar ik van baal is dat ik dan straks al 2 extra apparaten nodig heb… Harmony Hub en eventueel Google Hub/Alexa Dot.