Het einde van Homey speech

Wow dat gaat snel!

Net geeft iemand aan dat hij zich een aantal zaken afvraagt, iets lang duurt, iets niet werkt en Athom het eerste basis model uit productie neemt.
En nu is het inzichtelijk dat het bij Athom niet koek-en-ei ? En komen er mogelijk veel meer beperkingen?
Heb je meer informatie wat dat ondersteund?

Oh, gelukkig,
Mijn mening is dat ze inderdaad een heel complex probleem willen oplossen voor ze v5 met de Zigbee rewrite naar alle Homey’s sturen. Ik weet zeker dat ze dat ook zelf veel te lang vinden duren maar ze vinden kwaliteit van de update belangrijker dan snel.

Dat spraakherkenning niet verder ontwikkeld werd was bijna 3 jaar geleden bekend en ik vind het netjes dat ze vanaf de aankondiging toen het nog 3 jaar in die vorm ondersteund hebben.

Ik zie nog steeds ontwikkeling vanuit Athom (Zie ook andere topic over FCC certificatie) veel nieuwe gebruikers op het Forum nog steeds groei van install van veel Apps.
Ik zie uitdagingen om zaken opgelost te krijgen (Bijvoorbeeld Zigbee Issue in v5)
maar geen geen rode vlagen!
Ik heb er alle vertrouwen in.

" To be clear; we are not abandoning speech completely ."

Heel netjes.

1 Like

Is het mogelijk om de google assistent in homey te plaatsen?
Google zit ook in andere apparaten.

Nee, helaas niet vanuit een community app. En Athom zal dat niet gaan toevoegen in de firmware omdat slechts een klein deel van de Homey’s een microfoon heeft. Nog even afgezien of het vanuit Homey technisch kan en daarmee ook een acceptabele kwaliteit bereikt.

Oke duidelijk. Het had wel onwijs gaaf geweest :grin:.

En ja, ik gebruik de spraak ook, niet veel, meeste gaat via me Googles.
Maar ook homey zegt soms wel eens wat.

En ik ben het er mee eens, het gaat van een gezellig bolletje naar een doof stom bolletje :pensive:.

Heb ook gekeken naar H.A, maar of je er wat mee opschiet om over te stappen? Homey is volgens mij een stuk makkelijker te begrijpen dan H.A.

1 Like

Fijn dat jij het ook ‘niet persoonlijk spelen’ wat je zelf propagandeert in acht neemt.
Jij bent geweldig.
Jij snapt hoe het werkt.
Jij bent de beste.
Jij maakt niemand belachelijk.
Jij valt niemand persoonlijk aan.

Dank je wel voor dit inzicht.
Ik ga mijzelf verbeteren.

Verder alles goed met je?

De Speaker blijft hoor, en ik heb nergens gelezen dat spraak in de zin van het weergeven van geluid niet meer werkt.
Dus doof, ja helaas maar m.i. niet stom :wink:

Wilde je nou serieus een topic met een goede discussie? Ik krijg toch echt de indruk dat je heel argeloos alle andere meningen negeert en toch alleen maar aan het pushen bent. Jammer.

1 Like

Homey wenst me al jaren wel te rusten, en dat komt te vervallen toch?
Ook via Google geprobeerd, maar de stem van homey vind ik fijner, van google krijg ik nachtmerries, klinkt als een juf op school, zo streng :rofl:

1 Like

Nee, die indruk wil ik niet wekken.
Ik wil een eerlijke discussie voeren met een eerlijke mogelijkheid tot het komen tot een andere oplossing.
Daarom moedig ik ook aan om andere kanten te belichten dan alleen het is hun keuze en het is al een tijd bekend. Graag zie ik ook de mensen reageren die het wel gebruiken, die het jammer vinden, die andere opties zien.
Dan wordt de discussie plat geslagen door @Dijker ik vind het prima. Hij is een moderator en kan dit soort zaken plat slaan.
Prima, zo zijn de regels, geen probleem mee,
Maar.

Komt hij daarna er nog bij mij persoonlijk op terug met.
“Wow dat gaat snel”

Ik was al klaar met de discussie, deze was voor mij al gesloten.

Ik vind het , zoals ik al stelde jammer dat dit de uitkomst is van een onderwerp, zoals ik al aan had gegeven, maar dat is het dan ook.

Wanneer iemand daar dan nogmaals op moet terugkomen op een persoonlijke manier, welke hij juist afraadt “maak het niet persoonlijk”.
Vind ik het mijn taak om te vragen of het goed met hem gaat.

Ik wilde een juiste discussie op argumenten voor en tegen, met een open blik op mogelijke alternatieven.

Die zijn er niet,
Dan is het toch klaar zoals @Dijker al stelde.
Jammer alleen dat zo veel mensen zoveel zaken jammer moeten vinden, waaronder ik.

En door.

1 Like

Homey kan geen reactie meer geven op een “Welterusten” via spraak of chat, dus ja helaas die reactie die er standaard in zit dat Homey antwoord met iets als “Slaap lekker ” gaat niet werken.

Maar als jij een knopje maakt, een favoriet flow of iets dat de Flow voor het naar bed gaan triggerd kun je daar zelf je tekst in zetten. Helaas is dat weer lastig te combineren met het automatisch invullen van een naam. Dat deed Homey wel als hij wist die de Chat gebruikte.

Je hebt gelijk dat ons mooie bolletje in de kamer doof wordt,en dat hij een gehoorapparaatje nodig gaat hebben. Ook ik maak er nog steeds gebruik van als sinds juli 2016.

Maar welk gehoorapparaatje zou dan het beste zijn: Google Home / Google Assistant oor, of een Amazon Alexa oor.
Wellicht een nieuwe draadje hier voor, maar dan eentje gewoon objectief met z’n voor’s en tegens en dit wellicht als laatste uitwerken en plaatsen op support deel van homey Homey bedienen met spraakcommando's – Homey Ondersteuning
Inclusief wat voorbeelden hoe in te richten.
Vind de indeling van homey wat betreft ruimtes al beter dan onder google home, maar dat is mijn mening.

1 Like

Ik zal Homey eens meenemen naar Beter Horen en vragen wat het beste gehoorapparaatje is :joy::wink:

4 Likes

Er van uitgaande dat Athom het besluit heeft genomen en daar niet op terug komt is er naast de door Athom voorgestelde alternatieven (Alexa, Google Assistent) geen andere optie binnen Homey.
iig zijn er op dit moment geen andere standaard oplossingen.

Laat ik het zo stellen:

  • de Apps SDK bied geen andere optie dan via speech welke wordt uitgeschakeld.
  • Toegang tot de microfoon is niet aanwezig.
  • Chat is niet meer beschikbaar (ben niet 100% zeker dat niet via de cloud gaat maar dan verwijderen ze het in een Firmware update en schakelen ze het uit in de volgende Mobile App)

Je zou een Community App kunnen maken op Homey die via een API “Tekst” binnen krijgt en deze laat analyseren en daar wat mee doet. De app zal zelf de analyse cq grammatica moeten doen of gewoon triggeren op woordjes welke in de tekst voorkomt. We zijn dan nog niet halverwege.

Ik zie wat verschillende hobby projectjes op internet (sommige al enkele jaren oud) welke bijvoorbeeld op een Raspberry Pi een Speech To Text doen, meestal met een cloud dienst. Als je dat voor elkaar krijgt te koppelen met Homey met een Community App die dat oppikt, zou echt mooi werk zijn.
Je zou ook die Tekst analyse in de Pi (of een ander systeem) kunnen doen en dan heb je geen App nodig op Homey om gewoon rechtstreeks de devices (lampen, thermostaten, gordijnen, etc) uit te lezen en te schakelen.

Ik zou het echt gaaf vinden, maar ik zie het gewoon niet gebeuren.
Voor mij blijft het dus bij Google en Alexa.

1 Like

@Dijker
Dank je wel. Dit zijn duidelijke punten.
Is een abonnement geen optie?
Ik weet niet of het kan en wat het dan zou kosten, maar de optie is hier ook eerder genoemd, maar niet verder onderzocht op haalbaarheid.

Wat zijn de ervaringen met HomeKit?
Is dit een alternatief?
Staat nu nog experimenteel.

Ik neem aan dat je bedoeld dat Athom de huidige oplossing in stand houd maar de Experimentele spraak achter een Abonnement doet. Ik was al bezig maar had dit nog niet gepost, dus ook voor @HansieNL

En HomeKit heb ik geen ervaring mee. Ik zie geen andere oplossingen meer.

Stel het zou mogelijk zijn op basis van abonnement,
Wat zou jij daar voor bereid zijn per maand te betalen?
En hoeveel huidige en toekomstige Homey gebruikers denk je daarmee met de huidige kwaliteit spraakherkenning te kunnen bedienen? (Beperkt in aantal talen, op één plek in het huis, etc. )

Ik denk (ben er van overtuigd) dat we de business case niet rond krijgen.
Athom zal daar mogelijk naar gekeken hebben, ze hebben (hadden) een product, software, infrastructuur (cloud), zelfs al mogelijkheden om abonnementen te integreren zoals nu Homey+ tbv de backup.

Niet veel dat ze had tegengehouden, maar:

  • het word er niet kwalitatief beter op
  • andere talen kosten heel veel extra tijd cq development. Het grammaticaal model begrijpen en implementeren is complex. het blijft dus alleen NL en EN.
  • dus alleen een markt voor de eerste generaties Homey’s die in NL zijn en enkele in EN sprekende landen.
  • spraakherkenning en onderhoud kost relatief veel door integratie met verschillende STT dienstverleners. Servers, Abonnementen maar ook aanpassingen als er iets bij de dienst verandert zoals een nieuwe API.

Let wel iedere keer dat een Homey “denkt” iets te horen en met een fragment van je TV naar die drie STT servers gaat kost nu ook geld.

1 Like

Het blijft jammer dat het zo gelopen is dat ze de directe spraakherkenning moeten gaan stoppen. Ik ga m’n Google Home mini maar eens uit de kast halen en zien wat er mogelijk is.

1 Like

Zou er niet een mogelijkheid zijn om een Google assistent/Alexa app voor Homey te maken. Waardoor je Homey gewoon kan aanspreken bijv. met Oké Google en dat je met flows zelfs de assistent een opdracht kan geven?

Die had ik even gemist. Oke dat is wel heel erg jammer, zou denk ik heel veel oplossingen bieden.

1 Like

Ach eigenlijk vind ik persoonlijk de opmerkingen een beetje overhyped. Homey kon spraak en kan IR en dat soort zaken. Maar in praktijk blijf je beperkt tot de plaats waar Homey staat. Ik heb Homey al snel van de huiskamertafel weg moeten halen omdat moeder de vrouw het kabeltje van de voeding niet zag zitten. Homey doet nog steeds alles (behalve spraak en IR), en leidt een verborgen leven met de voedingskabel. Alle aansturingen zoals Somfy, Hue, Sonos etc. gaan nog steeds tadeloos, het verlies van KPN Smartlife kon worden opgevangen door de Bitron video deurcontacten bewegingssensoren en rookalarm toe te voegen aan Homey. Het punt dat ik wil maken is dat spraak plaatsgebonden is en dat het pas echt mooi werkt als je dat in iedere kamer hebt. Daarnaast dat Homey meer is dan alleen spraak.

1 Like