Mag dit zomaar?

Klopt. In de zin van de AVG zijn wij zelf verwerkingsverantwoordelijke. Athom is slechts de verwerker van de gegevens. Je moet moet het zien al het posten van een brief en Athom is Postnl. Daar halen ze de naam ook niet van de envelop voor ze hem in de brievenbus doen. Dat is in de zin van de AVG het enige wat Athom doet, maar dan een digitale brievenbus. Ze moeten hem echter wel legen op jou verzoek.

En de AVG bedoelt het ook precies zo: Als je het na het delen vervolgens toch niet meer wil heb je het recht om het weg te laten halen.

1 Like

Als er bij het delen expliciet duidelijk wordt gemaakt dat je naam gedeeld is en waarvoor dat is, en je kiest er dƔn voor om te delen, dan kies je er zelf voor. Als dat vooraf niet duidelijk (genoeg) is, dan is het zeer de vraag of dat mag. Wat ons weer terugbrengt bij de vraag van TS :grinning:

Ik denk dat jij het onnodig moeilijk maakt.

Maar het klopt wel. Athom zou het er wel bij moeten zetten in het stukje ā€˜wie kan mijn flows zienā€™

Ik niet hoor, dat doen ze in Den Haag

Ja maar er worden nu dingen door elkaar gehaald. Dit gaat over het zelf delen van info en de vraag of het offline gehaald kan worden na een verzoek daartoe. Als je dit topic leest is het antwoord ook al duidelijk.

Volgens mij ging de discussie ook over of het Ć¼berhaupt gedeeld mocht worden (op de manier waarop het nu gebeurt) en ik denk dat het antwoord daarop nee is. Daarnaast moet je het uiteraard altijd kunnen laten verwijderen, daar is de wet heel duidelijk in.
Verder kan het mij persoonlijk weinig schelen.

1 Like

Men doet het zelf delen?

Iedereen zegt ook dat ā€œAthom verplicht is om het te verwijderenā€¦ā€ maar niemand heeft (tot nu toe) nog een verzoek ingediend daartoe. Dus hoe weten we dan of het allemaal legaal is?
Als Athom verplicht is om het te verwijderen (na een officieel verzoek natuurlijk) dan zullen ze dat toch ook wel doen? Mochten ze een verzoek geweigerd hebben dan snap ik dit topic ineens weer.

1 Like

Daar zit het ā€œprobleemā€ een beetje, als je op de deel-knop drukt om een flow te delen, weet je nog niet dat je je persoonsgegevens deelt, dat zie je pas nadat je de link gedeeld (en je persoonsgegevens) gedeeld hebt. Als ze dat er bij zouden zetten op het moment (voor) dat je de flow deelt zou er (voor de AVG) niets aan de hand zijn.

2 Likes

Je hebt gelijk, puntje voor de volgende vergadering.
To the developers: Als je op de share knop drukt geef dan een melding dat je je eigen naam (Anton Anusschieter) deelt op het internet. Mocht je het hier niet mee eens zijn, druk dan niet op de knop!

Ik proef enig sarcasme :grinning:
Nogmaals, gaat me niet om gelijk of ongelijk. Heb toevallig en helaas met enige regelmaat met AVG te maken en dan komen dit soort dingen naar voren.
Nu ga ik mā€™n biertje opdrinken :grinning:

2 Likes

Eh, je zou toch zeggen dat iemand met de achternaam ā€œAnusschieterā€ het juist op prijs stelt om meer en vaak gedeeld te worden.

PS
Zaterdagavond reactie. Korrel zout.
Wel goed om deze discussie te zien.

1 Like

Is niks persoonlijks, geloof me.
Proost!

1 Like

Kilo? :joy:

1 Like

Ik zie nergens staan dat ze daarvoor de naam van je Homey account profiel gebruiken, en dat je daar impliciet toestemming voor geeft.

  1. Het moet een duidelijke opt-in zijn (toestemming moet gevraagd worden voor welk doel en waarom)

  2. Wijziging van algemene voorwaarden moeten geaccepteerd worden door alle Homey gebruikers

  3. er moet een duidelijke op-out optie zijn waarbij of je account geanonimiseerd kan worden of deze geheel verwijderd moet worden.

Snap niet waarom naam + voornaam in een gedeelde flow moetā€¦ misschien dat gewoon weghalen?!

zie mijn voorgaande post Rocodamelshe

Mijn vraag was alleen of athom ongevraagd mijn gegevens mag vastleggen.
Bij het indrukken van de share knop worden alle gegevens al vastgelegd. (en dan heb je ze nog niet eens gedeeld). Die gegevens kan je zelf niet verwijderen.

Uit alle reacties te lezen zou dat niet mogen. Het gaat er niet om dat je een schieter bent, maar als iets niet mag dan moet je het gewoonweg niet doen.

1 Like

Je gegevens vastleggen dat hadden ze al een keer gedaan. Bijvoorbeeld toen je een Athom account maakte. Dat hebben ze trouwens niet stiekum gedaan hoor, staat gewoon in de voorwaarden die je geaccepteerd hebt zonder ze te lezen.

Het lijkt alleen maar niet te mogen als, na een officieel verzoek, de gegevens niet verwijderd worden zoals Danee al aan gaf. En daar weet niemand het antwoord nog op omdat tot nu toe niemand zoā€™n verzoek had ingediend.