Problemen met infrarood V2.0

Mini3 in gebruik hier en werkt perfect!
Inleren gaat makkelijk en werkt geweldig.

Hier ook meerdere rmmini’s in gebruik. Nooit problemen.

Zelf geen ervaring mee. Wel benieuwd of het mogelijk is om er een KPN tv kastje mee aan te sturen is.

Mogelijk wel, want je kunt de ir commandos inleren. Persoonlijk zou ik hiervoor de harmony hub gebruiken.

Toch heb ik sterk het vermoeden dat de infrarood inleren functie dezelfde route gaat als NFC en voice controle… Het is nu immers al naar Experimenten verplaatst, dus stap 1 is gezet.
Maar ik zou het heel graag mis hebben, dus als iemand mij van het tegenovergestelde kan overtuigen…

De codes worden door de mini geleerd en daarin opgeslagen. Gaat buiten Homey om

Uit eindelijk wordt het geloof ik een dom bolletje waar je al het slimme mee kan koppelen.
Een soort google zeg maar…

Alle hardware matige functies verdwijnen langzaam of werken niet naar behoren…

Maar ja om nu alles om te gooien naar eigen gateways… ik heb te veel verschillende merken.

Tado, nest, klik aan klik uit, fibaro, tadfri, satel integra, knx.

Dus als ik daar allemaal basis stations voor moet kopen ben ik weer een aardige duit verder.

Maar goed het enige alles bij elkaar alternatief is google met de gateways en ook daar heb ik verhalen over gehoord dat het echt niet altijd allemaal werkt.

Ik hoop op betere tijden ook al ziet het er somber uit.

Kwestie van tijd dat Google of een andere partij met een module komt die wel alles kan wat ze beloven. Flinke community er achter en in vlot tempo alleen maar nieuwe ontwikkeling.
Hopen dat Homey ze voor is.

Je doet je naam eer aan…

Sorry hoor, maar als je Homey als dom bolletje ziet als alle ontvangst en zend elektronica overbodig is geworden dan snap je er niet veel van… Ondanks dat ik 1 van de personen ben die Zigbee heeft ingeruild voor een beter alternatief blijf ik van mening dat Homey een super sterk apparaat is. Het heeft een user interface die niet is te evenaren. Ik heb nog geen alternatief gevonden waarin ik beter en makkelijker flows kan maken dan in Homey. En juist DAT is het slimme hart van een slim huis. De berekeningen, het acteren op sensoren en weet ik veel allemaal wat. Juist daar is Homey super sterk in. Helaas laat de rand elektronica welke verantwoordelijk is voor het verzenden en ontvangen van opdrachten wel eens wat te wensen over en dat is jammer. Daarmee vervalt het alles in 1 idee een beetje. Maar als je je daar overheen zet en accepteert dat voor het verzenden en ontvangen van de diverse signalen betere alternatieven zijn dan zie ik het probleem niet om Homey gewoon als basisstation te gebruiken waarin al het automatiseren plaats vinden

2 Likes

Zeker mee eens. Alleen in een IT wereld zou ontwikeling voor uit moeten gaan. Niet stil staan of zelfs achteruit gaan. Homey is een geniaal product maar heeft in mijn ogen de prio nog verkeerd liggen.

Als het bolletje hardwarematig beter zou zijn dan zou Homey absoluut meer potentie hebben.

Beste @Jan_Willem_Visser,

Het is precies wat je als laatste zegt. Als het bolletje nou eens zou werken hoe het hoort is het een fantastisch mooi apparaat. En met betrekking op de interface heb je geheel gelijk.

Homey kwam op de markt met een bolletje wat heel veel hardware matige zend/ontvang functies heeft.
Dit maakte Homey Unique en triggerde mij.
Het gene waar ik me alleen aan erger dat is dat er veel hardware matige functies niet of niet goed werken. Hiervoor heb ik dit apparaat wel aangeschaft.

En natuurlijk zijn er veel opties om een alternatief te zoeken en deze aan te laten sturen door de Homey maar dit is in basis principe niet voor deze gedachten zo ontworpen.

Daar naast zijn er helaas veel mensen die genoegen nemen met de gebreken.

Het gaat er meer om dat als jij een koelkast die niet koelt koopt ook zou gaan klagen en niet een losse airco op je koelkast gaat aansluiten.

Volgens mij is Homey ook ontworpen om er externe apparaten mee aan te sturen en niet als stand alone.

Dit soort opmerkingen heb ik altijd wat moeite mee. Homey heeft 7 verschillende soorten:

  • wifi
  • bluetooth
  • zigbee
  • z-wave
  • 433
  • 868
  • Infrarood

Ik hoor je alleen klagen over infrarood. Ik heb enkel bluetooth en 868 (nog) niet geprobeerd en tot nu toe is alleen infrarood de technologie die het af laat weten. En dan enkel het inleren en opnieuw verzenden. De IR commando’s (via een app) naar mijn tv werken wel gewoon. Dus dat er veel hardware matige functies niet of niet goed werken, volg ik dan niet zo goed? Wat werkt er nog meer niet?

Poe het wordt wel vijandig hier.
Jongens vergeet niet dat het de maand van de Feest dagen is he.

Momenteel heb ik voornamelijk problemen met infra rood (app en inleren werkt niet) en met 433 mhz. dit komt naar mijn idee te vaak niet aan bij de schakel actor. en voor de duidelijkheid deze zit op een meter of 4 van homey af.
bluetooth gebruik ik niet maar zo ver ik weet kan je deze niet zo maar aan een bluetooth speaker koppelen. maar hier kan ik dus geen uitspraken over doen.

voor de rest werkt het prima.

@Peter_de_Vos ook om jouw een antwoord te geven vind ik dat Homey met al zijn disciplines zeker stand alone moet kunnen werken! dat er ook externe apparaten op kunnen is natuurlijk fantastisch!
Ik laat bijvoorbeeld mijn alarm schakelen door een app die gemaakt is voor integra satel.

Even terug on-topic ik heb Athom wederom aangeschreven voor een status update m.b.t. het infra rood verhaal. ben benieuwd of ik meer info krijg.

Heb Homey hier 3 jaar staan en IR heeft voor mij nooit gewerkt. 1. Er zijn geen apps voor mijn apparaten en 2 inlereren ging eind 2016 ook al niet hier. Een tekortkoming van Homey dat is zeker, maar gelukkig zijn er meerdere oplossingen voor. Het is zo jammer op het forum hier dat een enkele vraag van een lid in negen van de tien gevallen in een klaagzang over Athom eindigt. Homey is natuurlijk geen toverbal, maar er is bijna altijd wel een oplossing te vinden voor een probleem waar je tegenaan loopt. Dat maakt Homey toch ook wel weer uniek denk ik. Ondanks wat extra investeringen nog steeds heel blij met de het bolletje.

2 Likes

Het is helemaal niet vijandig bedoeld, ik was oprecht benieuwd naar wat er nog meer niet werkte voor je. Eigenlijk somt @Peter_de_Vos het goed op:

Ik hoop dat Athom een oplossing voor de infrarood functies maakt, we zullen het vanzelf wel horen en merken, denk ik.

1 Like

Nouja er zijn wel wat puntjes hoor :blush:

  • wifi - instabiel met 5ghz ssid/ meegeleverde adapter
  • bluetooth - werkt alleen met dagelijkse herstart
  • zigbee - verliest random verbonden apparaten
  • z-wave - Bereik van max 3 meter
  • 433 - werkt normaal(soms pas na ptp maarja)
  • 868 - werkt normaal
  • Infrarood - nooit echt goed gewerkt
  • rfid - verwijderd door Athom
  • Microfoon - verwijderd door Athom

Er zijn al zoveel topics om te zeuren over Homey. Nu hebben we er 1 apart van de rest en dan moet toch de rest er weer bij gehaald worden. Mocht dit weer een algemeen bash Homey topic worden dan gaat hij op slot. Laten we het hier even houden bij de IR problemen.

1 Like

OK hier nog een gefrustreerde gebruiker. Door een defecte voeding heb ik ten tijde van het testen alles moeten resetten waardoor ik dus ook mijn ingeleerde IR code kwijt was. En je raadt het al, nu lukt het niet meer om de AB van de elektrische tv beugel in te leren… En dat wat nou juist de enige reden dat ik die homey heb gekocht…