Tradfri lampen koppelen via ikea schakelaar en Homey

Ik heb ook zitten rommelen met de lampen maar het is me uiteindelijk gelukt. Je moet de lamp niet 6 maar 7 keer aan en uitzetten. Nadat deze gereset was kwam lamp nummer twee aan de beurt. Met geen mogelijkheid kreeg ik het voor elkaar totdat ik het idee kreeg om de reeds gekoppelde lamp even uit de fitting te draaien. Daarna koppelde lamp nummer twee direct zonder problemen.

Allemaal een kwestie van lezen denk ik? Staat wel ergens al dat dit moet. Hier bijvoorbeeld .

Had in het verleden met een lichting lampen geen enkel probleem om aan te melden of te resetten.
Een half jaar geleden weer een paar lampen gekocht en deze waren echt onmogelijk om aangemeld te krijgen, eigenlijk om te resetten dus.
Alle forums afgestruind, maar helaas. Ergens nog wat gevonden of firmware. Die zou mogelijk via de tradfri gateway bijgewerkt kunnen worden. Helaas ook niet, maar gelukkig is er ook een tradfri gateway app, dus niet voor niets aangeschaft.
Vandaag weer een nieuwe lamp gekocht en nog steeds hetzelfde probleem.
Nu had ik deze ook aan de gateway gekoppeld.
Om te testen ook weer verwijderd van de gateway via de Ikea smart Home app.
Wat schetst mijn verbazing, de lamp reset en Homey kan hem direct koppelen.
Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar voor mij werkt ie en alle lampen zijn nu weer direct gekoppeld.
Misschien niet de enige manier, maar mogelijk wel weer 1 om bij mogelijke oplossingen erbij te zetten

Heb je ook dit geprobeerd?

Ik wel, maar helaas lukte dat ook niet en had om die reden de gateway gekocht, die nu dus niet meer (zo) nodig is, behalve mogelijk voor nieuwe lampen (als ik die nog ga kopen)

Hey, ik ben van plan een Homey aan te schaffen en ben nieuw hier.
Ik stel me de vraag of ik voor het koppelen van een IKEA Tradfi lamp nog steeds een Ikea verbindingshub nodig heb? Of is enkel een ikea lamp voldoende om mee aan de slag te gaan?

Hi,
Ik heb oude en nieuwe lichtingen van de Tradfri Lampen. Voor de oude had ik geen hub nodig, voor de nieuwe wel omdat ik die met geen mogelijkheid gereset krijg (heb nog een lamme vinger van het aan en uit zetten). Reset via de hub en Homey ziet ze gelijk.
De hub staat nog wel aan, maar ik gebruik hem verder eigenlijk niet. Wel jammer van het geld daarvoor, maar nu werkt het wel

Onderstaande ben ik het mee eens :smile:alleen homey en zigbee begint wel een verhaal apart te worden.
Zoek ff op zigbee rewrite niet dat zigbee niet werkt maar het kan zijn dat er af en toe een lamp weigert.
De hub heeft meer voordelen zoals groeps bediening.
Software updates voor je aangesloten apparatuur.
ScĆØnes activeren.
Alleen wat een voordeel is van werken zonder hub is dat het sneller reageert.
Oh koppelen ja ik kan eigenlijk nog steeds elke lamp resetten net de 6 keer aan/uit.
Daarna koppelen starten en 1 keer aan en uit zetten.

Hebt geen Ikea-Hub nodig. Zorg er wel voor dat je IKEA lamp gereset is en dat alle andere IKEA lampen uit staan voordat je per lamp gaat koppelen.

Zie onderstaande link in deze post die mij erg geholpen heeft bij het koppelen. Met name had ik problemen met de LED 1000 lumen E27 lamp.

Succes

Zoals ik boven heb omschreven werkt het gewoon en dit is niet anders als er wordt omschreven bij pairen.
Volgens de animatie zet je de lamp kort uit aan.
Lukt het pairen dan niet zet je de lamp 6 x uit en aan.
Het kort knipperen gebeurt hier alleen als de lamp al is gereset hij brand dan al 100%.
Als hij uit een werkende installatie komt en hij is deels gedimd.Het effect van resetten dat hij 100% gaat branden bij een succesvolle reset.
Vandaar dat het dan duidelijker is dat hij is gereset ik vind dat geen bug eigenlijk :grin:
Lukt het niet gewoon nog een keer proberen.

Homey geeft aan ā€œplease configure the gateway fisrt.ā€. Hoe en wat moet ik hiervoor invullen?

In Apps - Ikea Gateway - fill in the ip address and security code.
IP address is found by looking in the DHCP server
Security code is on the bottom of the gateway.

so i found out, thanks for reply :ok_hand:

Een beetje off-topic, maar waar kan ik dit verbindings-schema precies vinden? Ik probeer ook uit te zoeken hoe mijn Zigbee netwerk nu in elkaar steekt. En dit geeft goede inzichten.

Hier

Hallo iedereen.

Voor mij nieuw huis ben ik aan het kijken om overal de ikea smart lampen te installeren in combinatie met Homey. Nu had mijn vriendin ook graag overal fysieke, standaard, schakelaars gehad.
Zowel voor het dimmen van spotjes als voor ā€˜normaleā€™ lampen.

Kan ik dus overal eerst gewone schakelaars/dimmers installeren, vervolgens de ACM 2300H inbouwschakelaar (klik) inbouwen en zo de lampen dus zowel via Homey app als de fysieke schakelaars bedienen of gaat dit niet werken?

Edit Sonoff mini misschien goedkopere optie :slight_smile:

Zowel de Tradfri verbindingshub als ICS-2000 Internet Control Station zouden normaal gezien ook overbodig zijn door Homey?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

1 Like

Hoi,

je kan inderdaad bijvoorbeeld een ACM 2300 achter je normale schakelaars zetten en dan de lamp zowel met homey als de schakelaar bedienen. Let wel even op het bereik. Er zijn ook ZigBee / Z-Wave alternatieven, maar die zijn weer wat duurder.

Zoek / google / lees wel even of je ook een blauwe draad (nul) nodig hebt achter je schakelaars. Soms wel soms niet, verschilt per product. Deze zit namelijk niet standaard achter elke lichtschakelaar.

In principe heb je de Tradfri hub niet nodig, je kan die ikea lampen direct met Homey verbinden.
Zelfde geld voor ICS 2000, die heb je ook niet nodig.

Hallo allemaal,

Ik heb bovenstaande post helemaal doorgelezen en ik zie dat er veel gesproken wordt over diverse IKEA lampen, maar niet over de IKEA Tradfri Driver voor draadloze besturing. Ik krijg deze met geen mogelijkheid gekoppeld aan Homey. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op de community en met de Homey. Ik heb alle schakelingen in huis van KAKU zitten en bestuur ik met de Homey v2 en dacht eens wat anders erbij te proberen namelijk de Ikea Tradfri.

Ik denk dat ik het zelfde probleem ondervindt als @iMike maar weet ik niet zekerā€¦

Heb het volgende in huis gehaald:
1x Tradfri WCD schakelaar
1x draadloze aan/uit schakelaar E1743.

Op het moment dat ik de WCD schakelaar koppel aan Homey (wat wel goed gaat) en vervolgens de draadloze aan/uit schakelaar koppel aan de WCD schakelaar geeft Homey aan dat er iets mis is gegaan zodra ik de schakelaar via Homey wil bedienen. Het lijkt er dus op dat ik niet zoals bij KAKU de WCD schakelaar op meerdere manieren kan bedienen.

Mijn idee is namelijk om mijn ventilatorbox op tijd te programmeren via Homey omdat ik er soms gek van wordt dat de ventilator op vollast staat te draaien om wat voor reden dan ook. maar op het moment dat er buiten de ā€œuitbedrijf tijdenā€ wordt gedoucht we handmatig de ventilator kunnen inschakelen in de badkamer. Helaas gaat dit nog niet zoals ik het graag had gezienā€¦

Ik heb al het een en ander gelezen over betreffende draadloze schakelaar dat deze een Zigbee2Mqtt protocol heeft. Maar wat dit inhoudt is voor mij nog even onbekend.

Kan iemand mij/ons hiermee helpen/ is hier al een oplossing voor?

bvd

Dat klopt: een Zigbee apparaat kan maar met Ć©Ć©n Zigbee-netwerk verbonden zijn. De schakelaar is niet gekoppeld met Homey en ā€œzitā€ dus in een ander netwerk. Als je de WCD koppelt met de aan/uit schakelaar zit de WCD niet meer in Homeyā€™s netwerk, en als Homey dat niet weet (doordat je in Homey het apparaat verwijderd hebt) krijg je foutmeldingen.

zigbee2mqtt is een Open Source project om met goedkope hardware een Zigbee-netwerk op te kunnen zetten. Het is geen protocol.

Wat je waarschijnlijk ergens gelezen hebt is dat die betreffende schakelaar met een zigbee2mqtt controller kan werken, maar jij hebt alleen Homey als controller, en die heeft geen ondersteuning voor deze schakelaars.

Waar je naar op zoek moet gaan is een schakelaar die wel door Homey ondersteund wordt (en dat kan zelfs zoiets simpels zijn als een KAKU schakelaar), en vervolgens kun je dan via flows ervoor zorgen dat je met zoā€™n schakelaar de Tradfri WCD kunt bedienen (ā€œALS knop ingedrukt van schakelaar DAN zet WCD aan/uitā€).