Trigger "Aanwezigheid" melding functioneert niet

Ik ben deze topic gestart en inmiddels heb ik al een waslijst met mailwisselingen met de helpdesk. Heb afgelopen week mijn ongenoegen zwaar geuit. Ik neem al 3 weken deel een de beta versies via TestFlight. Maar nog steeds geen oplossing. Het probleem is dat de homey app niet actief blijft op de achtergrond. Als je hem opstart krijg je meldingen van wie er thuis is gekomen(2 dagen oud) Tevens worden de notificaties naar beiden gebruikers gestuurd terwijl in de flows duidelijk is aangegeven naar wie een bepaalde notificatie gestuurd moet worden. Bij athom doen ze net alsof ik de enige ben wie dit probleem heeft maar gezien de vele reacties hier zijn dat er legio. Ik heb er een hard hoofd in dat het goed gaat komen. Daar waar ik de homey voor heb aangeschaft (beveiliging bij afwezigheid) heb ik er nu dus niets aan.

3 Likes

Bij mij werkt het weer. Heb het ook een tijd icm IFTTT gebruikt.
Wat de oorzaak nu was. Hier twee iPhones 6.

Heb je batterij verbruik optimalisatie wel uit staan? Deze MOET uit staan bij sommige telefoons anders werkt het niet.
Sinds ik deze uit heb staan werkt de detectie perfect met de laatste app versie. Ik ben de deur nog niet door en ik krijg melding dat ik thuis ben.
Als deze bij mij niet uitstaat dan krijg ik de melding pas als ik de app opstart.

Weet je zeker dat de andere gebruiker niet perrongeluk is ingelogd op jou account?
Gebeurt dit alleen met de aanwezigheid notificatie of ook met andere?
Wat gebeurt er als je een notificatie stuurt naar de andere gebruiker? Krijgen jullie hem dan ook beide binnen?

Misschien vermeld je er ook ff bij waar je dat precies aan en uit kan zetten?

Lastig helaas. Is verschilend. Hangt af van merk telefoon en Android versie.
Elk merk gaat ook anders om met het optimaliseren van apps. Samsung staat er bijvoorbeeld om bekend dit heel agressief te doen.

Bij mij (Samsung S8+) zit het bij instellingen > apps > homey > baterij > baterijvebr. Optimalis.

Ow, maar dit ging over IOS. Had gehoopt dat je daar ook wat aan in kon stellen.

Sorry. iOS heb ik geen ervaring mee.

Geen idee wat voor telefoon de topic starter heeft.

Hij zei dat hij mee deed aan het TestFlight programma. Volgens mij is dat IOS.

Ow ok. Ik ken dat programma niet. Dus ik heb die link ook niet gelegd.

1 Like

sowieso :grinning:

1 Like

Bij IOS kan je niets instellen m.b.t. op achtergrond standby blijven of niet. In de release 1 periode werkte de aanwezigheid functie perfect op IOS. Sinds release 2 niet meer helaas…Uiteraard gemeld bij Athom maar daar word je eindeloos aan de lijn gehouden maar geen oplossing. Mijn ervaringen met de support van Athom is sowieso ver onder de maat maar dat terzijde.

Bij IOS kun je zeker wel aangeven of iets in de achtergrond moet blijven draaien. Zie bij Instellingen, algemeen, ververs op achtergrond. Ik heb dat bijvoorbeeld met de app OwnTracks gedaan. Deze draait continue op mijn iPhone en geeft mijn locatie door aan Homey.

Hoe heb jij deze app dan aan homey gekoppeld?

Wij loggen beiden in met andere gebruikersnaam. Bij andere notificaties stuurt homey ook naar beiden gebruikers een bericht.

Wij gebruiken beiden iOS. Heb achtergrond verversen aanstaan. Maar dat helpt dus ook niet

Ik denk dat jij Notificatie en Push berichten door elkaar haald.
Een notificatie kan je niet naar een specifiek persoon sturen en Push bericht wel

Wil je dat de ander geen Push melding van een notificatie ontvangt dan moet je dit uitzetten in de instelling van de app

Instellingen > notificatie

Wil je dus een bericht naar iemand specifiek dan zal je een Push bericht moeten maken

Niet gekoppeld, althans niet rechtstreeks. OwnTracks stuurt een bericht naar mijn MQTT Mosquitto welke op een RaspberryPI draait. Op Homey draait de “Locatie en aanwezigheid” app. Zodra er een bericht van OwnTracks in Mosquito komt, ziet app Homey dit.

Bijvoorbeeld het bericht dat ik het “Thuis” gebied verlaat. Nu kun je flows hierop laten reageren. Het is wel wat werk om dit in te stellen. Zeker mbv certificaten zodat het redelijk veilig is.


Helaas na 3 dagen is het weer mis, ook de app versie V2.3.1 brengt niet de oplossing. Bizar!

Ik heb het probleem opgelost door de app Smart Presence te installeren. Deze werkt op je IP adres van je router. Nadeel is dat als je de tuin inloopt de verbinding met je router wordt verbroken. Maar het feit dat deze app goed werkt bij thuis komen of weggaan weegt het zwaarst.

Sinds de release van Homey app versie 2.6.1 werkt bij mij de aan- en afwezigheid melding perfect. Zowel bij mij als bij mijn vrouw op een iPhone 7 en 8.