Wat hebben ze nou weer verzonnen bij Athom

Tja, mensen laten zich graag foppen. Maar (de meeste) mensen zijn ook niet helemaal gek. Als bepaalde cruciale zaken gewoon niet goed blijken te werken haken ze op den duur af en zullen het ook niet nalaten hun ongenoegen te spuien naar anderen. Velen op dit forum zullen in eerste instantie enthousiast geweest zijn om er later achter te komen dat niet alles zo mooi is als werd voorgesteld. Ik ben van mening dat Athom in eerste instantie zijn bestaande klanten tevreden moet houden. Als bestaande klanten tevreden zijn vertellen ze dit voort en zijn per definitie de beste reclamemakers. Daar kan geen sexy website tegen op.

2 Likes

Tsja… Homey holt achteruit.
Spraak: nooit uit experimenteel gekomen en in nieuwe versie geheel verdwenen.
NFC: in nieuwe versie geheel verdwenen.
RF: nooit goed gefunctioneerd en in nieuwe firmware versie overgeheveld naar experimenteel.

Ik hoop niet dat volgende stap is: Homey geheel verdwenen.

Jongens, laten we niet doen alsof het allemaal mineur is… Homey is en blijft nog steeds een heel tof apparaat wat helaas alleen wel erg lang in de kinderziekte-fase blijft hangen…

Toch ben ik hier nog elke dag ontzettend blij met Homey. Weliswaar heb ik al m’n Hue verlichting en een deel van de sensoren aan de Hue Bridge hangen, gebruik ik maar 1 IR apparaat (een beamer die nooit weigert op commando’s) en heb ik nu een Broadlink rm Pro besteld om een aantal niet ondersteunde RF apparaten toe te voegen, en om te kijken of die een wat beter bereik heeft.

Kwa hardware en en basiszaken geef ik homey een 5. Maar kwa mogelijkheiden, de app, en het gemak waarmee alles te programmeren is en de eindeloze mogelijkheden die dit biedt geef ik Homey een 10. Gemiddelde? 7,5. Ruimte voor verbetering? Absoluut… Maar is het allemaal slecht en is homey de investering niet waard? Absoluut niet!

3 Likes

Aanname, dat weet alleen Athom

Blijkbaar niet, gezien dit (en vele andere) topic(s)

Heb ik nog nooit dagelijks hoeven doen, dus als dat al gebeurt ligt dat m.i. niet structureel aan Homey

Dat geldt voor elke controller, dus in mijn ogen een non-argument

Dat roept inderdaad een aantal personen, maar niemand bewijst het tegendeel. Stap naar Athom toe en bewijs het.

Misschien wel, misschien niet. Athom verdient niets meer nadat een Homey is verkocht, dus moet op andere manieren cash kweken. En tegenwoordig moet alles flashy, modern, sexy zijn en inderdaad helaas vaak ten koste van de functionaliteit.

Mee eens. Maar kijk op deze community. 75% zeikers en 25% positievelingen. Die dan weer worden gebasht door de zeikers omdat ze het helemaal verkeerd zien. :innocent: Niemand meldt zich aan om alleen te melden dat iets top is. Wel om te klagen dat het een k product is.

Prima beslissing. Spraak was inderdaad bagger. Beter overlaten aan degenen die daar al heel goed in zijn. En dat hebben ze (na veel gedoe met Google) ook geregeld. Soms moet je besluiten iets te laten vallen. En anders had iedereen hier ook weer wat over te zeuren, dus het is toch nooit goed.

Logisch. Wie gebruikt het nou überhaupt nog? Loop je iedere dag langs Homey om met je smartphone of een kaartje iets te laten starten? Ik roep het wel of los het anders op, bv met een strategich gepplaatste button.

Heeft nog nooit in Homey gezeten. Ik denk dat je IR bedoelt, dat werkt prima, alleen de copy (=leerfunctie) niet.

Maar goed…

Stel dat je een auto koopt omdat je denkt dat die alles heeft wat je er in wilt hebben. Hij voldoet echter bij nader inzien niet aan je verwachtingen en de support van de dealer is ruk. Blijf je daar dan je hele leven in rondrijden? En het merk/type bij elke gelegeheid , op social media, verjaardagen etc etc de grond intrappen?

Lijkt me slecht voor je hart en je gezondheid in het algemeen. Wordt je erg zuur van en dat is weer niet fijn voor je omgeving. Dus eigenlijk verschrikkelijk dom en zelfs een beetje zielig.

Maar dat is dan gelukkig alleen maar mijn mening.

1 Like

Dat heb ik anderhalf jaar geleden al gedaan (tenminste, aangeboden om er aan te werken). Maar ik ga niet 5 dagen in de week in Enschede op kantoor zitten, en dat wilde Athom wel, dus helaas pindakaas.

Tja, wat zegt dat nou over Athom? :innocent:

Dat ze kennelijk liever willen dat iemand 5 dagen in de week op kantoor aanwezig is, in plaats van dat ze iemand een probleem willen laten oplossen. NL bedrijven zijn hopeloos ouderwets op dat vlak, dat is niet uniek aan Athom, en daarom werk ik ook veel liever voor b.v. Amerikaanse bedrijven: die doen niet moeilijk dat je niet in de buurt woont (of zelfs maar in dezelfde tijdzone), als je maar kunt laten zien dat je je werk goed doet. En daar bestaan meer dan genoeg tools voor tegenwoordig.

Ondertussen is Athom nog steeds op zoek naar nieuwe ontwikkelaars…

1 Like

Inderdaad, dat zegt dus helemaal niets over Athom… Maar des te meer over Robert.

Ik heb Homey ooit gekocht omdat ik spraak en infra rood zou kunnen gebruiken.
Ik heb dus al een Harmony Remote gekocht om het IR probleem op te lossen. Gelukkig werkt spraak nog in mijn versie. Als spraak ook nog uitgeschakeld zou gaan worden en ik gedwongen zou worden om er nog apparaat bij te kopen, dan zoek ik zeer zeker een andere oplossing.

1 Like

Begrijpelijk. En ook helemaal niets mis mee.
Maar dat is (gelukkig) een andere instelling dan Athom en Homey verguizen bij elke gelegenheid die zich voordoet.
Ook ik heb mijn 1e en 2e Homey verketterd (zie mijn eerste posts in deze community). Maar dat bleek niet aan Athom of Homey te liggen , maar aan de verkopers van mijn (ja, 2e hands én defecte) Homeys. Degene die ik nu heb doet het prima. Natuurlijk zijn er onhebbelijkheidjes, maar ik heb inmiddels genoeg systemen geprobeerd om met Homey prima te kunnen leven.
Dus ja, ik heb beide kanten bewandeld, en geproefd en in mijn ogen is Homey nog steeds het systeem dat de meeste protocollen én apparaten ondersteunt.

Ik denk dat daar een beetje het probleem zit… Ik denk dat de meesten van ons vinden dat Homey in de basis een geweldig product is. En dus is overstappen naar een ander systeem bijna per definitie een aantal stappen terug. Homey is gewoon geweldig!

Dat maakt het echter wel extra frustrerend als de leverancier van dat geweldige apparaatje zich alleen maar lijkt te richten op nieuwe potentiele kopers. Ze lijken de vragen van hun de bestaande klanten volledige te negeren, en zich te richten op nieuwe sexy features waar de bestaande gebruikers niet altijd het nut van inzien.

Het is niet voor niets dat (zoals je zelf aangeeft) driekwart van de mensen hier alleen maar lijkt te zeiken; ze zijn denk ik net als ik erg teleur gesteld in het ontbreken van (voor hen/mij) essentiële features/reparaties. Ze zien alleen maar dat Athom zaken als de een gelikte website of de energie feature aanpakt (zaken waar niemand om gevraagd lijkt te hebben) en zien dat hun support aanvragen en feature requests lijken te blijven liggen. Ik wel in ieder geval.

Ik ben blij dat er positieve mensen zijn, die houden inderdaad het forum draaiend. Maar dat mensen hier hun frustraties komen uiten is mijn inziens logisch, en eigenlijk ook wel zo eerlijk tegenover die nieuwe potentiele kopers. Een publiek forum lijkt mij daar juist uitermate geschikt voor. En laten we eerlijk zijn; als er veel gezeik is over een product/leverancier op zo’n forum, dan zal dat niet voor niets zijn!

5 Likes

En vergeet ook niet zonder degelijke voorbereiding , communicatie en planning

Athom is een kleine speler die een aantal jaar terug met Honey op de markt kwam. Een toestel die de verschillende protocollen met elkaar verbind. Maar de techniek staat niet stil. Intussen hebben de grote internationale spelers ook niet stilgezeten. Recent verscheen op de markt Mixtile (https://www.mixtile.com/starterkit/), een gelijkaardig toestel met als voordeel dat het niet afhankelijk is van een internet verbinding of clouddienst, en dus lokaal werkt. Ook Google zit niet stil en werkt volop een zijn thread systeem. (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thread_(network_protocol). De Google Nest Hub display zou daar reeds voor voorzien zijn. Door daar in de toekomst de zogenaamde routines aan toe te voegen bekom je dezelfde resultaten als bij Honey. Als je dan de aanschafprijs van deze nieuwe toestellen bekijkt lijkt het mij dat Athom het onderspit zal delven.
Wie dit onderwerp een beetje volgt en regelmatig die you tube bijdragen van Paul Hibbert bekijkt, weet dat hij weinig goeds te vertellen heeft van Homey.
Men moet indachtig zijn dat de verkoop van Homey toestellen de hoofdbron is wat het verdienmodel betreft. Valt de verkoop stil dan vrees ik dat Athom een stille dood sterft. De enige optie is dan bij gebruikers abonnementsgeld te vragen voor gebruik van de clouddienst… Het is dan maar de vraag hoeveel hiervoor bereid zijn te betalen wanneer er diverse gratis alternatieven zijn.

2 Likes

Persoonlijk (puur anekdotisch) vind ik het geen probleem om een paar euro per jaar te betalen. (al zou ik niet weten welke clouddienst je bedoeld?) Maar dan zou ik wel graag willen zien dat ze zich gaan concentreren om de basis robuuster/beter/uitgebreider te maken in plaats van allerlei niche-productjes/cloud-dienstjes toe te voegen.

Ik vind het persoonlijk erg raar dat je aparte apps nodig hebt voor fatsoenlijke logging, apparaatgroepering of gecorreleerde logica. Voor elk merk een aparte ‘app’ voelt ook vreemd. Een lamp is een lamp. Je hebt 5 soorten lampen (aan/uit, dimbaar, kleurtemperatuur, vol-kleur, vol-kleur/kleurtemperatuur). Maak het generiek en laat je het lamptype kiezen indien onbekend.

1 Like

Voor elk merk een aparte app vind ik niet zo heel gek. Elk merk heeft vaak z’n eigen sausje over een standaard protocol en vraagt om net weer een andere manier van benaderen/uitlezen. De interne hoeveelheid opslag in de Homey is beperkt waardoor het vermoedelijk onhaalbaar is alle protocollen en merken standaard te ondersteunen. Door alles onder te verdelen in aparte app’s is het aan de individuele gebruiker om te bepalen welk merk en protocol voor hem/haar belangrijk is.

Daarnaast is het voor een bedrijfje als Athom ook onmogelijk om alle protocollen afzonderlijk uit te gaan pluizen en te implementeren, daarom vind ik de open constructie best wel slim bedacht want zo kan elke hobbyist middels de API van alle merken zelf app’s maken. Wel zou Athom hier iets dankbaarder voor mogen zijn want ze lijken wel eens te vergeten dat een ze een groot deel van hun bestaansrecht hebben te danken aan de hobbyisten die deze app’s maken. En hiermee refereer ik aan de manier waarop de ontwikkelaar van Homeydash is benaderd.

7 Likes

Bij deze post sluit ik mij volkomen aan!

Hoe kom ik nu in hemelsnaam in contact met de ontwikkelaar van apps ? Voorheen was er een linkie ofzo … nu niets meer ( netwerk controle app bv )

Helaas zijn de externe links opt-in en erg obscuur beschreven, dus de meeste ontwikkelaars zullen ze niet toevoegen…

Als dit topic gebruikt gaat worden om persoonlijke vetes uit te vechten dan doe ik hem op slot. Mocht je problemen hebben met dit berichtje dan kan je contact opnemen met mij of een andere moderator via PM. Reply’s op dit bericht in dit topic zullen zonder verdere waarschuwing verwijderd worden.
Dit is een algemeen bericht aan iedereen en dus niet op iemand speciaal gericht.

1 Like

Beste Athom,

Jullie zijn er bijna. Nog 1 toevoeging en we zijn er (terug naar af) !

8 Likes